Bijeenkomst Genderhome 8 december: “Spelletjes en feestelijkheden”
Bijeenkomst Genderhome 8 december: "Spelletjes en feestelijkheden"
Aankomende zondag is alweer de laatste bijeenkomst van dit jaar! In plaats van een gescheiden bijeenkomst met een specifiek thema, gaan we deze keer een gezamenlijke bijeenkomst houden zonder thema.
De feestdagen zitten vaak al vol met verplichtingen, leuke dan wel minder leuke, zeker voor ons transgenderpersonen waarbij misschien verwacht werd of wordt dat je in de nette kleding van je oude gender op familiebijeenkomsten kwam/komt en bepaalde onderwerpen echt niet besproken mogen worden. Dus wij gaan deze maand niet een ‘verplichting’ toevoegen aan deze toch al drukke tijd in de vorm van een thema. In plaats daarvan maken we er met z’n allen een gezellige middag van, waarbij we in kleinere groepjes (die we zelf mogen maken en mogen wisselen zo vaak je wilt) vrijblijvend kunnen praten over wat dan ook. Daarnaast zorgen wij voor een gezellige aankleding, feestelijke snacks, en een aantal spelletjes, zodat we alvast een beetje in de feeststemming kunnen komen.
Hoewel wij voor een paar dingen zorgen, voel je vrij om vooral ook zelf dingen mee te nemen! Is er een spel dat je graag speelt en aan anderen wilt introduceren? Neem het mee! Is er een gerechtje dat je graag maakt en anderen wilt laten proeven? Graag! (Vooral de spelletjes zijn welkom, onze eigen collectie is niet heel uitgebreid :P.)
Voor sommigen wordt komende zondag een extra feestdag bij de vele deze maand, voor anderen één van de weinige feestdagen waarbij ze zichzelf kunnen zijn. Maar hopelijk voor allemaal gewoon een ouderwets gezellige zondag.
Daarnaast nog een extra aankondiging: na een aantal jaren inzet wordt dit de laatste maand als vrijwilliger bij Genderhome voor zowel Michelle als Sem en geven zij het stokje door. Dus ook daar zullen we even bij stilstaan.
TERUGBLIK op 10 november
Vorige maand hadden we gastsprekers: twee maatschappelijk werkers van het UMCG. Dit was een heel nuttige bijeenkomst, waarin zij een heleboel konden vertellen over het officiële transitieproces, en waarin er ook een heleboel vragen gesteld werden. Daarnaast was er ook genoeg ruimte voor ons om kritiek te uiten, of te benoemen wat juist wél goed gaat. Al met al was het weer een zeer geslaagde bijeenkomst.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.
Bijeenkomst Genderhome 10 november: “UMCG en maatschappelijk werkers”
Bijeenkomst Genderhome 10 november: "UMCG en maatschappelijk werkers"
Zondag 10 november hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA "UMCG en maatschappelijk werkers"
Voor komende bijeenkomst krijgen we gastsprekers: twee maatschappelijk werkers van het UMCG komen op bezoek. Zij komen wat vertellen over hoe het traject er specifiek bij het UMCG aan toe gaat, maar ook wat hun rol is, hoe zij ondersteuning kunnen bieden, en wat de verschillende opties zijn. Vooral als je dus overweegt, op de wachtlijst staat, of al in zorg bent bij het UMCG is het heel waardevol om te komen.
Maar ook als je het traject niet bij het UMCG loopt of niet van plan bent bij het UMCG te doen, kan het heel interessant zijn. Zij kunnen namelijk wel van alles vertellen over hoe het traject er inhoudelijk achter de schermen wat meer aan toe gaat, en zij kunnen uiteraard wel vragen beantwoorden die je mogelijk hebt over het traject.
En daarover gesproken. Uiteraard is er genoeg ruimte om ook tijdens de bijeenkomst vragen te stellen, maar als je nu al vragen hebt, voel je vooral ook vrij om te reageren op deze mail. Dan sturen wij alle vragen alvast in een handig lijstje door naar de maatschappelijk werkers zodat zij zich kunnen voorbereiden.
Daarnaast is feedback voor het UMCG vanuit onze kant ook heel nuttig, dus ook verbeterpunten, dingen die niet goed lopen of waar je tegenaan gelopen bent bij het UMCG, of redenen waarom je juist niet voor het UMCG gekozen hebt zijn welkom.
Bijeenkomst Genderhome 6 oktober: “Trans genoeg”
Bijeenkomst Genderhome 6 oktober: "Trans genoeg"
Zondag 6 oktober hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk. LET OP: De bijeenkomst is een week naar voren geschoven in verband met de 4 mijl!
THEMA “Trans genoeg”
Bovenstaande zijn twee woorden waar we vaak mee in aanraking komen, op meerdere manieren. Vanuit de buitenwereld krijgen we vaak de vraag of we wel ‘transgender genoeg’ zijn voor bijvoorbeeld een operatie of voor hormonen. Of daarvoor nog, of we wel ‘transgender genoeg’ zijn voor een stukje acceptatie van een ander.
Maar die vraag komt niet alleen vanuit de buitenwereld. Integendeel. Voor veel mensen heeft er zich al een heel proces van binnen afgespeeld met exact diezelfde vraag voordat zij naar buiten treden met de conclusie dat zij misschien toch wel transgender zijn. En ook daarna is die vraag voor jezelf nog lang niet altijd 100% beantwoord. Niet alleen de vraag of je transgender bent, maar ook over de consequenties daarvan. Als je er bijvoorbeeld als volwassene achter komt dat je transgender bent, wat betekent dat voor je opvoeding en de ‘gemiste ervaringen’ van andere kinderen van jouw gender? En wat betekent dat voor hoe je je nu voelt als man/vrouw?
Voor veel mensen is hun gender een hele zoektocht zonder een einde dat aan het begin al duidelijk is, met een heleboel twijfels en vraagstukken. En uit angst om niet door de buitenwereld geaccepteerd of gezien te worden voor wie we zijn, of uit angst een behandeling mis te lopen, houden we die twijfels vaker voor onszelf. Maar ook het tegenovergestelde is natuurlijk mogelijk, dat je geen enkele twijfel hebt over of je transgender genoeg bent vanaf het moment dat je van de term transgender gehoord hebt.
Deze bijeenkomst hebben we juist aandacht voor al deze twijfels. Alle gevoelens en redenen waarom je jezelf als niet trans genoeg ziet zijn welkom, of juist als wél trans genoeg, en hopelijk kunnen we elkaar steunen en helpen in onze processen.
TERUGBLIK op 8 september
Het thema taal bleek uiteindelijk een heel interessant en groot thema te zijn, waar veel verschillende situaties en ervaringen bijgehaald werden en waar goed over gepraat kon worden. Daarnaast was er ook zeker ruimte voor andere vragen en thema’s die speelden, dus er werd ook af en toe afgeweken van het thema taal.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.
Bijeenkomst Genderhome 11 augustus: “Hoe beleef jij de Pride”
Bijeenkomst Genderhome 11 augustus: "Hoe beleef jij de Pride"
Zondag 11 augustus hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
Het is weer die tijd van het jaar waarin de Pride op vele plaatsen gevierd wordt. In Amsterdam is de Canal Pride, steden organiseren lokale prides, merken plakken regenbogen op logo’s, regenboogvlaggen worden uitgehangen en meer zichtbaar, en dat is nog niet alles.
Maar dat zijn de prides op groot niveau. Op individueel niveau kunnen prides er heel anders uitzien. Hoe vier jij pride? Ga je naar Amsterdam? Ga je naar een lokale pride? Hang je een vlag op? Doe je iets speciaals voor jezelf? Waarom wel of niet? Gebruik je deze periode om uit de kast te komen bij mensen? Doe je helemaal niets met pride en is het voor jou juist één van de vele maanden in het jaar? Of houd je je er bewust een beetje buiten? Wat zijn jouw keuzes en waarom heb je daarvoor gekozen?
TERUGBLIK op 14 juli
Vorige maand ging het over uitgaan. Een thema waar veel over te praten valt, en dat was te merken. Veel thema’s en onderwerpen passeerden de revue, wardoor het wederom een interessante en gezellige bijeenkomst was.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.
