Bijeenkomst Genderhome 8 december: “Spelletjes en feestelijkheden”

Bijeenkomst Genderhome 8 december: "Spelletjes en feestelijkheden"

Aankomende zondag is alweer de laatste bijeenkomst van dit jaar! In plaats van een gescheiden bijeenkomst met een specifiek thema, gaan we deze keer een gezamenlijke bijeenkomst houden zonder thema.

De feestdagen zitten vaak al vol met verplichtingen, leuke dan wel minder leuke, zeker voor ons transgenderpersonen waarbij misschien verwacht werd of wordt dat je in de nette kleding van je oude gender op familiebijeenkomsten kwam/komt en bepaalde onderwerpen echt niet besproken mogen worden. Dus wij gaan deze maand niet een ‘verplichting’ toevoegen aan deze toch al drukke tijd in de vorm van een thema. In plaats daarvan maken we er met z’n allen een gezellige middag van, waarbij we in kleinere groepjes (die we zelf mogen maken en mogen wisselen zo vaak je wilt) vrijblijvend kunnen praten over wat dan ook. Daarnaast zorgen wij voor een gezellige aankleding, feestelijke snacks, en een aantal spelletjes, zodat we alvast een beetje in de feeststemming kunnen komen.

 

Hoewel wij voor een paar dingen zorgen, voel je vrij om vooral ook zelf dingen mee te nemen! Is er een spel dat je graag speelt en aan anderen wilt introduceren? Neem het mee! Is er een gerechtje dat je graag maakt en anderen wilt laten proeven? Graag! (Vooral de spelletjes zijn welkom, onze eigen collectie is niet heel uitgebreid :P.)

Voor sommigen wordt komende zondag een extra feestdag bij de vele deze maand, voor anderen één van de weinige feestdagen waarbij ze zichzelf kunnen zijn. Maar hopelijk voor allemaal gewoon een ouderwets gezellige zondag.

Daarnaast nog een extra aankondiging: na een aantal jaren inzet wordt dit de laatste maand als vrijwilliger bij Genderhome voor zowel Michelle als Sem en geven zij het stokje door. Dus ook daar zullen we even bij stilstaan.

TERUGBLIK op 10 november
Vorige maand hadden we gastsprekers: twee maatschappelijk werkers van het UMCG. Dit was een heel nuttige bijeenkomst, waarin zij een heleboel konden vertellen over het officiële transitieproces, en waarin er ook een heleboel vragen gesteld werden. Daarnaast was er ook genoeg ruimte voor ons om kritiek te uiten, of te benoemen wat juist wél goed gaat. Al met al was het weer een zeer geslaagde bijeenkomst.


PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 10 november: “UMCG en maatschappelijk werkers”

Bijeenkomst Genderhome 10 november: "UMCG en maatschappelijk werkers"

 Zondag 10 november hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

THEMA "UMCG en maatschappelijk werkers"

Voor komende bijeenkomst krijgen we gastsprekers: twee maatschappelijk werkers van het UMCG komen op bezoek. Zij komen wat vertellen over hoe het traject er specifiek bij het UMCG aan toe gaat, maar ook wat hun rol is, hoe zij ondersteuning kunnen bieden, en wat de verschillende opties zijn. Vooral als je dus overweegt, op de wachtlijst staat, of al in zorg bent bij het UMCG is het heel waardevol om te komen.

Maar ook als je het traject niet bij het UMCG loopt of niet van plan bent bij het UMCG te doen, kan het heel interessant zijn. Zij kunnen namelijk wel van alles vertellen over hoe het traject er inhoudelijk achter de schermen wat meer aan toe gaat, en zij kunnen uiteraard wel vragen beantwoorden die je mogelijk hebt over het traject.

En daarover gesproken. Uiteraard is er genoeg ruimte om ook tijdens de bijeenkomst vragen te stellen, maar als je nu al vragen hebt, voel je vooral ook vrij om te reageren op deze mail. Dan sturen wij alle vragen alvast in een handig lijstje door naar de maatschappelijk werkers zodat zij zich kunnen voorbereiden. 

Daarnaast is feedback voor het UMCG vanuit onze kant ook heel nuttig, dus ook verbeterpunten, dingen die niet goed lopen of waar je tegenaan gelopen bent bij het UMCG, of redenen waarom je juist niet voor het UMCG gekozen hebt zijn welkom.  

 TERUGBLIK op 6 oktober
Vanwege de verschoven week en de wat late aankondigingsmail was het wat rustiger dan anders. Desondanks was het een zeer geslaagde bijeenkomst met een heel interessant en actueel thema waar genoeg over te zeggen was, zowel voor mensen die aan het begin van hun transitie staan als voor mensen die al een stuk verder zijn. 

PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
 
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.
 
 
READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 6 oktober: “Trans genoeg”

Bijeenkomst Genderhome 6 oktober: "Trans genoeg"

Zondag 6 oktober hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk. LET OP: De bijeenkomst is een week naar voren geschoven in verband met de 4 mijl!

THEMA “Trans genoeg”

Bovenstaande zijn twee woorden waar we vaak mee in aanraking komen, op meerdere manieren. Vanuit de buitenwereld krijgen we vaak de vraag of we wel ‘transgender genoeg’ zijn voor bijvoorbeeld een operatie of voor hormonen. Of daarvoor nog, of we wel ‘transgender genoeg’ zijn voor een stukje acceptatie van een ander.

Maar die vraag komt niet alleen vanuit de buitenwereld. Integendeel. Voor veel mensen heeft er zich al een heel proces van binnen afgespeeld met exact diezelfde vraag voordat zij naar buiten treden met de conclusie dat zij misschien toch wel transgender zijn. En ook daarna is die vraag voor jezelf nog lang niet altijd 100% beantwoord. Niet alleen de vraag of je transgender bent, maar ook over de consequenties daarvan. Als je er bijvoorbeeld als volwassene achter komt dat je transgender bent, wat betekent dat voor je opvoeding en de ‘gemiste ervaringen’ van andere kinderen van jouw gender? En wat betekent dat voor hoe je je nu voelt als man/vrouw?

Voor veel mensen is hun gender een hele zoektocht zonder een einde dat aan het begin al duidelijk is, met een heleboel twijfels en vraagstukken. En uit angst om niet door de buitenwereld geaccepteerd of gezien te worden voor wie we zijn, of uit angst een behandeling mis te lopen, houden we die twijfels vaker voor onszelf. Maar ook het tegenovergestelde is natuurlijk mogelijk, dat je geen enkele twijfel hebt over of je transgender genoeg bent vanaf het moment dat je van de term transgender gehoord hebt.

Deze bijeenkomst hebben we juist aandacht voor al deze twijfels. Alle gevoelens en redenen waarom je jezelf als niet trans genoeg ziet zijn welkom, of juist als wél trans genoeg, en hopelijk kunnen we elkaar steunen en helpen in onze processen.

TERUGBLIK op 8 september
Het thema taal bleek uiteindelijk een heel interessant en groot thema te zijn, waar veel verschillende situaties en ervaringen bijgehaald werden en waar goed over gepraat kon worden. Daarnaast was er ook zeker ruimte voor andere vragen en thema’s die speelden, dus er werd ook af en toe afgeweken van het thema taal.

PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 8 september: “Taal en transitie”

Bijeenkomst Genderhome 8 september: "Taal en transitie"

Zondag 8 september hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

De westerse cultuur is over het algemeen nogal binair ingedeeld: je hebt man en vrouw, je hebt kleren voor meisjes en voor jongens, je hebt speelgoed voor meisjes en voor jongen, je hebt hij en zij, en dat is allemaal redelijk zwart/wit. Voor de meeste mensen levert dit geen enkel probleem op, maar voor transgenderpersonen komen hier ineens een heleboel vraagstukken naar boven, aangezien je ‘plotseling’ van de verwachting afwijkt.

Waar we deze bijeenkomst specifiek op gaan focussen is het taalaspect. Want ook onze taal is heel binair. Hoe beïnvloedt ons tansgenderzijn ons taalgebruik, bijvoorbeeld om onze identiteit uit te leggen aan vrienden, familie, en de buitenwereld, maar ook om onze identiteit weer te geven? Het meest voor de hand liggende voorbeeld zijn je voornaamwoorden: verander je van hij/zij, en wanneer dan, en hoe pak je dat aan? Maar denk bijvoorbeeld ook aan iets als je werk of hobby. Zei je vroeger bijvoorbeeld altijd dat je een voetballer was, maar noem je jezelf nu met opzet een voetbalster?

Welke veranderingen merk je niet alleen bij hoe je in je taalgebruik over jezelf denkt, maar ook hoe je in het algemeen met betrekking tot gender denkt en praat? Ben je bijvoorbeeld voorzichtiger geworden met mensen meteen indelen in het hokje hij/zij? En welke verwachtingen heb je van de mensen om je heen in hun taalgebruik? Richting jou, maar misschien ook richting andere mensen of groepen?

TERUGBLIK op 11 augustus
Vorige maand was het thema pride. Bij de vrouwen een thema waar niet over uit te praten was, bij de mannen een thema waar het thema binnen twee minuten afgesloten was. Desalniettemin was het wel een zeer geslaagde bijeenkomst waar vooral ook heel veel andere onderwerpen aan bod gekomen zijn.

PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 11 augustus: “Hoe beleef jij de Pride”

Bijeenkomst Genderhome 11 augustus: "Hoe beleef jij de Pride"

Zondag 11 augustus hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

Het is weer die tijd van het jaar waarin de Pride op vele plaatsen gevierd wordt. In Amsterdam is de Canal Pride, steden organiseren lokale prides, merken plakken regenbogen op logo’s, regenboogvlaggen worden uitgehangen en meer zichtbaar, en dat is nog niet alles.

 

Maar dat zijn de prides op groot niveau. Op individueel niveau kunnen prides er heel anders uitzien. Hoe vier jij pride? Ga je naar Amsterdam? Ga je naar een lokale pride? Hang je een vlag op? Doe je iets speciaals voor jezelf? Waarom wel of niet? Gebruik je deze periode om uit de kast te komen bij mensen? Doe je helemaal niets met pride en is het voor jou juist één van de vele maanden in het jaar? Of houd je je er bewust een beetje buiten? Wat zijn jouw keuzes en waarom heb je daarvoor gekozen?

 

TERUGBLIK op 14 juli

Vorige maand ging het over uitgaan. Een thema waar veel over te praten valt, en dat was te merken. Veel thema’s en onderwerpen passeerden de revue, wardoor het wederom een interessante en gezellige bijeenkomst was.

 

PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

 

MAILINGLIJST

Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 9 juni: “Omgaan met (sociale) media”

Bijeenkomst Genderhome 9 juni: "Omgaan met (sociale) media"

 Zondag 9 juni hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

THEMA “Omgaan met (sociale) media”

In de huidige wereld is er bijna niet meer aan te ontkomen: het internet. En daarmee ook veel meer toegang tot allerlei nieuwsberichten, artikelen, opiniestukken, video’s, blogs, vlogs, en vooral heel veel meningen van andere mensen over transgenderpersonen en transgender zijn. Deze meningen kunnen positief zijn of negatief, maar in veel gevallen wel uitgesproken. Aangezien deze meningen vaak ook over ons bestaansrecht gaan, is het logisch dat deze meningen nogal een impact kunnen hebben op ons.

De grote vraag is hoe wij met al die meningen omgaan. Zoek je alle mogelijke artikelen op? Lees je alle reacties? En zo ja, hoe ga je dan om met alle negatieve reacties die je mogelijk tegenkomt? Of lees je de artikelen wel, maar vermijd je de reacties? Of zoek je de artikelen niet actief op, maar lees je ze als je toevallig iets tegenkomt? Of vermijd je juist actief alle artikelen en nieuwsberichten? Heel veel mogelijkheden, maar waarom kies je voor het ene in plaats van het andere? Is het een bewuste keuze (bijvoorbeeld voor je mentale gezondheid), is het (des)interesse, of is het een wil om op de hoogte te blijven?

Deze en soortgelijke vraagstukken gaan we bespreken komende bijeenkomst, en hopelijk kunnen we tips uitwisselen en elkaar op die manier helpen.

TERUGBLIK op 12 mei
Vorige maand ging het over de invloed van transgender zijn op je werk- of studiekeuze. Deze keer in één grote groep in plaats van gescheiden groepen. De opkomst was wat bescheiden, maar dat maakte de gesprekken niet minder leuk of interessant. Wederom was het een geslaagde bijeenkomst.

PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 12 mei: “De invloed van transgender zijn op beroeps- en studiekeuze”

Bijeenkomst Genderhome 12 mei: "De invloed van transgender zijn op beroeps- en studiekeuze"

Zondag 12 mei hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

THEMA “De invloed van transgender zijn op beroeps- en studiekeuze”

Transgender zijn is niet een keuze die je één keer maakt en daarna er niet meer over na hoeft te denken of er niets meer mee hoeft te doen, dat weten we allemaal. Het is een beslissing die en een proces dat grote gevolgen heeft voor je leven en daardoor ook in vele andere aspecten van je leven sijpelt. Eén voorbeeld hiervan is je werk / studie / dagbesteding.

Daar gaan we het komende bijeenkomst over hebben. Ben je bijvoorbeeld van baan etc. veranderd nadat je uit de kast gekomen bent, omdat je baas of collegae niet accepterend waren, omdat je je transgenderverleden liever verborgen houdt, of omdat je in een veld werkte dat stereotypisch geassocieerd wordt met je oude geslacht? Of ben je juist bij je oude baan etc. gebleven omdat je die stereotiepe genderrollen wilt doorbreken, omdat die mensen je toch al goed kennen, omdat je dat werk leuk vindt om te doen en de mogelijke nadelen ervoor over hebt, of welke redenen dan ook?

Deze dingen gaan we bespreken: in hoeverre beïnvloedt je transgender zijn je beroepskeuze / studiekeuze / dagbesteding / etc.? Deze keer splitsen we de groepen niet op, maar maken we er één grote bijeenkomst van.


TERUGBLIK op 14 april
Vorige maand ging het over wat we zelf konden doen om de wachttijd te overbruggen. Bij de heren was het een gezellig klein groepje voor wie het thema niet meer van toepassing was, dus daar werden heel andere maar zeker niet minder nuttige en fijne onderwerpen besproken. Bij de dames werd wel bij het thema gebleven, en daar werden ook zeker goede tips uitgewisseld waar menigeen iets aan had. Wederom een geslaagde bijeenkomst.


PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.


MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 14 april: “Wachten tijdens de wachtlijsten”

Bijeenkomst Genderhome 14 april: "Wachten tijdens de wachtlijsten"

 Zondag 14 april hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

THEMA “Wachten tijdens de wachtlijsten”

Gedurende de transitie komen we met een heleboel wachtlijsten in aanraking: de eerste wachtlijst voor de intake om überhaupt in een transitie te kunnen gaan, maar ook daarna zijn de wachtlijsten helaas niet voorbij. Wachtlijsten voor psychologen, wachtlijsten voor hormonen, en wachtlijsten voor verschillende operaties, om er maar een paar te noemen.

Genoeg momenten om ons geduld te oefenen, maar dit kan ook heel frustrerend en op momenten wanhopig voelen, en vooral ook heel lang. Dat de wachttijden lang zijn weten we allemaal, maar hoe kunnen we die wachttijd doorkomen? Dit gaan we komende bijeenkomst bespreken.

Welke dingen kun je zelf bijvoorbeeld al doen om de wachttijd te overbruggen? Denk bijvoorbeeld aan logopedie, nieuwe kleding kopen, of alvast je kleding- en keukenkast opnieuw inrichten ter voorbereiding op een operatie. Maar naast de fysieke, concrete dingen die je kunt doen zijn er ook mentale dingen en strategieën die je kunt inzetten. Welke werken voor jullie?

Komende bijeenkomst gaan we tips en ervaringen uitwisselen, en elkaar hopelijk op die manier verder helpen om die ellenlange wachtlijsten hopelijk iets minder lang aan te laten voelen.

TERUGBLIK op 10 maart
Vorige maand was het thema coming out, een thema dat nooit ‘klaar’ is, en waar dus ook veel over gesproken kan worden. Dit leverde ook deze maand weer veel interessante gesprekken op.

PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

 

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 10 maart: “Coming out”

Bijeenkomst Genderhome 10 maart: "Coming out"

Zondag 10 maart hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

THEMA “Coming out”
      
Op een gegeven moment kom je erachter dat je misschien toch wel wat twijfels hebt over je gender en dat je misschien transgender zou kunnen zijn. Misschien vallen ineens alle puzzelstukjes op hun plaats en weet je het zeker, maar misschien is er ook nog een hele zoektocht nodig.

Als je besluit die zoektocht en het traject aan te gaan, kun je het uiteindelijk niet voor jezelf houden, maar moet je het aan anderen vertellen en ‘uit de kast komen’. Maar hoe doe je dat? En bij wie? En wanneer? Vertel je het bijvoorbeeld zodra je de eerste twijfels hebt meteen aan bepaalde mensen zodat je die zoektocht niet alleen hoeft te doen, of wacht je juist met het vertellen totdat je het zelf zeker weet? Zijn je ouders bijvoorbeeld de eersten die het te weten komen omdat ze zo dichtbij staan, of zijn dat juist daarom de laatsten? Weten ze het überhaupt? En hoe kom je uit de kast? Met een serieus gesprek, of juist met een grap?

De eerste coming out is niet de enige. Vaak moet je het op andere momenten aan andere mensen ook vertellen. Denk hierbij aan werk, of studie, of school. Wanneer vertel je het daar en hoe pak je dat aan?

En aan de andere kant van het spectrum, als je al tijden als jezelf leeft en tevreden bent met de resultaten en je transitie wellicht niet meer op de voorgrond staat in je leven, ga je het mensen dan überhaupt nog vertellen?


TERUGBLIK op 11 februari
Vorige maand was het thema relaties, een thema waar zoals altijd veel over te bespreken valt. Dit gebeurde ook, maar desondanks werd er ook van het thema afgedwaald waardoor er een heel vrije en gezellige en open bijeenkomst ontstond met veel interessante gesprekken.

PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

—-
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 11 februari: “Relaties”

Bijeenkomst Genderhome 11 februari: "Relaties"

Zondag 11 februari hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

THEMA “Relaties”
      
De bijeenkomst van februari ligt erg dicht bij Valentijnsdag, dus dit leek ons een geschikte maand voor wederom het thema relaties. Een thema dat vaker voorbijgekomen is, maar dat ook veel leeft en waar veel vraag naar is.

Bij een relatie is de eerste gedachte vaak een partner, en dit levert voor ons transgenderpersonen wel wat extra moeilijkheden op, vooral op het gebied van veiligheid. Wanneer je nog geen partner hebt, kun je denken aan vragen waar je überhaupt een partner vindt op een veilige manier, wanneer vertel je de ander dat je transgender bent, en wil je dat überhaupt vertellen? Waar ligt de grens tussen openheid aan de ene kant, maar veiligheid en zelfbescherming aan de andere kant? Of als je al een partner had voordat je in transitie ging, hoe ga je om met mogelijke veranderingen in jullie dynamiek en verschillende wensen?

Maar relaties bestaan niet alleen uit partner(s). Familierelaties, vriendschappen, en collegae bestaan ook, en kunnen net zo belangrijk of zelfs belangrijker zijn dan een partner. In elk geval leveren deze relaties ook vragen en veranderingen op, zeker aangezien dit vaker mensen zijn die jou van voor je transitie kennen. Hoe merk je die verschillen in de relaties, en hoe ga je daarmee om? Hoe zijn die verschillen ontstaan? Heb je de ander uitdrukkelijk gevraagd om je anders te behandelen, of is dit ‘vanzelf’ gegaan? Wat vind je daarvan? Denk bijvoorbeeld bij familie, waarbij het gebruikelijk is om ofwel drie zoenen voor een vrouw, ofwel een handdruk voor een man te geven. Hoe is zo’n overstap gegaan en wat vind je daarvan?

—-
TERUGBLIK op 14 januari
Vorige maand hebben we het jaar anders dan anders geopend met een interactieve bijeenkomst waarin we een aantal stellingen bespraken. Dit leverde een erg leuke bijeenkomst op met veel interessante gesprekken en standpunten.

—-
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

—-
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

—-
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

 

READ MORE