Bijeenkomst Genderhome 14 januari: “Stellingen”
Bijeenkomst Genderhome 10 december: “Spelletjes en feestelijkheden”
Bijeenkomst Genderhome 12 november: “Omgaan met ongewenste gevolgen van de transitie”
Bijeenkomst 15 oktober: Hormonen, het vervolg
Whatsapp-groepen en andere online groepen.
Bijeenkomst Genderhome 13 augustus: ‘Twijfels voor, tijdens en na de transitie’
Op zondag 13 augustus hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
—-
THEMA “Twijfels voor, tijdens, en na de transitie”
Twijfelen is menselijk, maar op gendergebied twijfelen de meesten van ons hoogstwaarschijnlijk meer dan de gemiddelde cispersoon. Deze twijfels kunnen zowel voor, tijdens, als na de transitie opspelen. Denk bijvoorbeeld aan twijfels over wie of wat je bent, over wat je wilt, over hoe je uit de kast komt en bij wie, over wat je nieuwe naam gaat zijn, over welke hulpmiddelen je wel of niet wilt gebruiken (binders, protheses, etc.), maar ook over de keuze voor wel of geen hormonen, welke operaties je wel of niet wilt, of je wel goed hebt gedaan aan bepaalde beslissingen, en ga zo maar door.
Wat doe je vervolgens met die twijfels? Houd je die voor je totdat je het helemaal helder voor jezelf hebt om het daarna aan te kondigen, of bespreek je ze juist met een vertrouwd persoon? Wie vertel je dingen als eerste? De mensen die het dichtst bij je staan, of bewaar je hen juist voor later? Hoe pak je dat vertellen dan aan? En neem je mensen mee in je proces en laat je hen meebeslissen, of wil (of moet) je het juist alleen doen?
Voel je je überhaupt veilig en vrij genoeg om bepaalde twijfels uit te spreken? Zo nee, waarom niet? Zijn het bijvoorbeeld angsten om niet serieus genomen te worden als daadwerkelijk transgenderpersoon, zijn het onderwerpen waar misschien een taboe op ligt, of iets heel anders?
Dit is slechts een kleine selectie van allerlei vragen en twijfels die we kunnen hebben, en komende bijeenkomst hebben we de gelegenheid om al die twijfels en vragen op tafel te leggen. Alle twijfels wegnemen is wellicht niet mogelijk, maar ervaringen uitwisselen over hoe verschillende mensen bepaalde dingen aangepakt hebben kan al heel wat verheldering geven.
—-
TERUGBLIK op 9 juli
De bijeenkomst over hoe om te gaan met zomers weer was heel toepasselijk op een erg zomerse dag. Maar ondanks de hitte was het binnen goed uit te houden, konden we een goed gesprek hebben, en was het een geslaagde bijeenkomst.
—-
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
—-
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
—-
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een mail, dan halen we je van de mailinglijst.
Bijeenkomst 11 juni: Wellicht ingrijpender dan operaties, maken hormonen het verschil?
Bijeenkomst Genderhome zondag 11 juni: “Wellicht ingrijpender dan operaties, maken hormonen het verschil?”
ZONDAG 11 JUNI hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
—-
THEMA “Wellicht ingrijpender dan operaties, maken hormonen het verschil?”
Wanneer je kiest voor een geslachtsbevestigende behandeling, kun je op een gegeven moment je hormoonhuishouding een draai van 180 graden laten maken. Oftewel starten met vrouwelijke hormonen (oestrogenen, testosteronblokkers en eventueel aangevuld met progesteron) of mannelijke hormonen (testosteron). Deze hormonen zorgen ervoor dat je meer kenmerken van een vrouw of man krijgt. Ze noemen die hormonen ook wel cross-sekse hormonen. Voor de meesten van ons zijn die hormonen na sociale transitie de eerste stap in hun medische transitie.
Sommigen hebben heel uitgesproken ideeën over de vorm waarin ze het toegediend willen krijgen. Wil je ‘gewoon’ pillen, of liever ‘plakkers’ of bijvoorbeeld gel. Sommigen willen juist graag injecties. Wat zijn de voor en nadelen? Speelt bijvoorbeeld je leeftijd, medische aandoeningen of andere medicatie een rol in je keuzes? Bepaal je zelf wat je wilt of laat je het aan de artsen over?
Maar als je ze dan hebt. Wat doen ze echt met je? Internet staat natuurlijk vol met beschrijvingen van wat je kan verwachten. Meest concreet zijn fysieke veranderingen. Zo zorgen hormonen bij trans vrouwen voor een vrouwelijkere vetverdeling, afname van spiermassa en ontstaan van borstgroei. Bij trans mannen zorgen de hormonen voor een mannelijkere vetverdeling, toename van de spiermassa en beharing en verlaging van de stem.
Naast fysieke veranderingen zijn er echter ook minder tastbare effecten. Veranderingen in de beleving van emoties en gedachten en niet te vergeten het libido. Wat merken we er echt van en wat vinden we daar van? Hoe snel gaat het, hoe effectief zijn de veranderingen? Het werkt natuurlijk ook niet voor iedereen hetzelfde. Voor sommigen zijn de emotionele veranderingen belangrijker de fysieke effecten. Anderen laten weten op emotioneel vlak weinig verschil te merken.
Zijn we ook altijd blij met alle veranderingen? Zo zit niemand zit te wachten op bijvoorbeeld opvliegers, hoofdpijn, acne of pijnlijke borsten. Maar hoe tevreden of gelukkig is men bijvoorbeeld over het toe- of juist afnemen van het libido?
—-
TERUGBLIK op 14 mei
Normaal kiezen we voor een thema met een positieve invalshoek. Maar ervaringen bij discriminatie zijn natuurlijk nooit positief. Het bleek sowieso een zwaar thema, het gesprek kwam maar moeilijk op gang. Maar gaandeweg kwamen er toch verschillende verhalen los. Sommige echt heel aangrijpend, vooral als het (soms letterlijk) heel dicht bij huis komt.
De opkomst was iets minder dan gebruikelijk. Dat kan aan het zwaardere thema liggen. Maar het was buiten ook een van de eerste mooie dagen, dus wellicht dat dit een rol speelde. Ook het samenvallen met Moederdag werd genoemd als reden. Gelukkig valt Vaderdag een week na onze bijeenkomst deze maand. Ook voor de weggeefkleding van ‘Modemissers M/X/V’ was relatief weinig inbreng, toch zijn er nog weer aardig wat mensen met nieuwe kleding naar huis gegaan.
—-
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
—-
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
—-
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
Bijeenkomst Genderhome zondag 14 mei: “Van misgenderen tot fysiek geweld; transdiscriminatie bestaat”
ZONDAG 14 MEI hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA “Van misgenderen tot fysiek geweld; transdiscriminatie bestaat”
Het discrimineren van transgenders omdat ze transgender zijn -transdiscriminatie- bestaat. Dat weten we natuurlijk allemaal. Maar transdiscriminatie komt voor in vele vormen en gradaties. Ook een ogenschijnlijk onschuldige vergissing kan pijnlijk zijn en voelen als discriminatie. Sterker nog, dat is het soms ook. Iets is transdiscriminatie als je bewust vanwege je transgender zijn anders behandeld wordt. Dat begint al bij misgenderen. Een vergissing of verspreking is menselijk, maar als het bewust gebeurd is ook dit gewoon discriminatie. Als mensen je uitlachen, bespotten of beledigen wordt het al serieuzer verbaal geweld. Om nog maar te zwijgen over situaties waarin het geweld fysieke vormen aanneemt.
Maar ook bijvoorbeeld negeren of uitsluiten is discriminatie. Gaat een groepje vrienden -vanwege je transitie- opeens niet meer met je om? Misschien voelen ze zich gewoon ongemakkelijk bij de situatie, maar toch is ook dat gewoon discriminatie. Een milde vorm in dezelfde categorie als uit een horecagelegenheid gegooid worden zodra ze zien dat je transgender bent (of niet eens wordt toegelaten).
Maar naast de vele vormen van discriminatie zijn er ook vele manieren om er mee om te gaan. Laat je het over je heen gaan voor de goede vrede, of zeg je er wat van? Misschien wordt je zelfs wel boos. Hoe ver laat je het gaan? Wanneer zeg je er wat van? Je kunt allerlei vormen kiezen voor je reactie. Je maakt bijvoorbeeld een cynische opmerking, je spreekt ze bestraffend toe of je spiegelt hun gedrag en gaat ook hen misgenderen. Je kunt ook iemand anders vragen in te grijpen, bijvoorbeeld je werkgever of een docent. Of je zet zelfs een stap verder door naar de politie te stappen of een melding te doen bij een discriminatie meldpunt. Hoe ver moet het gaan voordat je dat soort stappen zet? Want vaak komt het de verhoudingen niet ten goede en brengt het een heel nare nasleep aan bureaucratie met zich mee.
Daarnaast zijn er indirecte gevolgen. Misschien ga je uit angst voor discriminatie bepaalde plekken en situaties uit de weg. Helemaal als je uit ervaring weet dat daar discriminatie en/of geweld voorkomt. De situatie vermijden haalt die angst en het gevoel voor onveiligheid echter niet weg, maar verlaagt het risico natuurlijk wel. Maar ook het gevoel dat je zelf meer kan of had kunnen doen om een geval van discriminatie te voorkomen is een indirect gevolg. Maar is dat wel jouw taak en verantwoordelijkheid? Discriminatie komt van die ander, jij hoeft niet anders te worden om te voorkomen dat andermans negatieve gedrag de kop op steekt. Toch komt het veel voor dat slachtoffers zo reageren. Onterecht natuurlijk maar misschien wordt jouw leven er wel makkelijker van?
Al dit soort gevoelens en keuzes zijn bespreekbaar op onze bijeenkomst. We horen graag hoe jij er mee omgaat.
MODEMISSERS M/X/V – weggeefkleding
Het voorjaar dient zich aan dus tijd voor de grote schoonmaak. In samenwerking met de Stichting Gendereuforie (in oprichting) organiseren we weer een kledingruilbeurs.
Wil jij eindelijk van die kleding af die je droeg voor je transitie? Of heb je gewoon te enthousiast ingekocht en puilt je kast nu uit? (Directe aanleiding nu is dat bij Jozet deze week een overbelast kledingrek in zijn geheel naar beneden kwam). Of heb jij juist nieuwe kleding nodig omdat je kast hoofdzakelijk gevuld is met kleding voor een voor jou verkeerd gender?
Hoe dan ook: breng de kleding mee die je over hebt en neem weer mee terug wat je nodig hebt (of gewoon te mooi vindt om te laten liggen). Bij wijze van experiment mag je dit keer niet geruilde kleding achterlaten, dan brengt Jozet het later naar de kringloop.
TERUGBLIK op 9 april
Het thema over de complexere en ook langlopende kanten van ‘uit de kast komen’ rond je transitie bleek enorm te leven onder de mensen. Ondanks dat de bijeenkomst op Paaszondag was waren er dus toch relatief veel mensen. Ook hadden opvallend veel mensen vooraf via email of chat op het thema gereageerd. De discussie kwam dus ook snel op gang en ging langer door dan gebruikelijk. De afwegingen en problemen zoals omschreven in de uitnodiging leken een goede afspiegeling van de ervaringen. Maar een daarvan afwijkend geluid was van meerdere mensen die geen stapsgewijze opbouw hadden gedaan en gewoon in één keer de hele omgeving tegelijk informeerden. De ervaringen daarmee leken niet meer problemen te geven dan bij mensen die het voorzichtiger aanpakten. Grootste ergernis bleek het ook na langere tijd nog bewust en gericht misgenderen te zijn, soms door mensen uit heel nabije kring.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
Genderhome 9 april: “Hoe ver zet jij de kastdeur open, wanneer ben je waar klaar voor?”
Genderhome 9 april: “Hoe ver zet jij de kastdeur open, wanneer ben je waar klaar voor?”
ZONDAG 9 APRIL (eerste paasdag) hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA “Hoe ver zet jij de kastdeur open, wanneer ben je waar klaar voor?”
Op gegeven moment moesten we er allemaal door heen, of wellicht moet je nog. We bedoelen het moment dat je aan je omgeving vertelt dat je verder wilt in een ander gender dan je geboortegeslacht. “Uit de kast komen” noemen we dat ook wel. Niet eenvoudig natuurlijk.
In tegenstelling tot wat mensen vaak denken is dat ook niet zo’n eenvoudige en rechtlijnige gebeurtenis. Eerst vertel je het aan wat intimi; je partner, je ouders of je huisgenoten wellicht. Logische vervolgstappen zijn een bredere kring; je familie, je vrienden en anderen die je regelmatig tegenkomt. Tenslotte pas je je serieuzere online-profielen aan en vertel je het op je werk, je opleiding, je sportclub, je stamkroeg of in de kerk.
“Tenslotte” zeggen we? Maar is het daar klaar? Veel van ons zijn al heel lang “uit de kast” volgens die normen. Maar is het proces daarmee ook afgerond? Er zijn nog heel veel nuances en gradaties.
Afgelopen vrijdag (elk jaar op 31 maart) was het ‘Transgender Day of Visibility’. Hoe zichtbaar ben jij zelf? Of belangrijker nog: hoe zichtbaar wil jij zijn? Hang jij de vlag uit zodat alle buren het kunnen zien? Wil jij met een foto en je volledige naam in de krant? Opeens weet dan echt iedereen die je ooit gekend hebt dat jij transgender bent. Ben jij daar klaar voor? Of zijn bijvoorbeeld je ouders er klaar voor dat hun collega’s het opeens weten van jou?
Maar het werkt ook de andere kant op. Stel dat jij al jaren geleden in transitie bent gegaan. Je ziet er heel overtuigend uit, je bent verhuisd en je hebt een nieuwe werkomgeving. Ga jij nietsvermoedende mensen alsnog vertellen dat je een transgenderverleden hebt? Wie eventueel wel? Wie juist niet? Zeg je het op een sollicitatiegesprek of vertel je het aan je nieuwe date?
TERUGBLIK op 12 maart
Vorige bijeenkomst hadden we het over wat er in de sociale transitie nodig is. Zoals kleding, motoriek en verdere presentatie. Er bleken veel verschillende insteken, dat wisten we natuurlijk al. Maar opvallend was dat de aanwezigen heel overtuigd en consequent vasthoudend waren in hun aanpak. Weinig mensen twijfelden of schakelden om naar een andere aanpak. Wel zeiden velen die al langer in transitie waren dat het belang van die presentatie afneemt. Ten eerste omdat je lichaam uiterlijk steeds meer gaat lijken op je wensgender zodat presentatie minder belangrijk wordt. Maar ook omdat je zelfverzekerder wordt en het je minder kan schelen wat anderen van je presentatie vinden. Opvallend was wellicht nog dat er mensen waren die de hele sociale presentatie van begin af aan weinig aandacht hebben gegeven en zich daar prima bij voelen. Je gender zit van binnen en hoe dat er van buiten uit ziet is niet hun probleem zeg maar. Een interessante insteek natuurlijk, waar iedereen het eigenlijk ook mee eens was. Maar uiteindelijk wilde de overgrote meerderheid toch zijn of haar best doen om ook sociaal meer passabel te zijn.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
Genderhome 12 februari: “Genderdysforie en de wisselwerking met andere diagnoses”
KOMENDE ZONDAG 12 februari hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA “Genderdysforie en de wisselwerking met andere diagnoses”
Veel van ons dragen al een ‘rugzakje’ mee zodra we de intake bij een genderteam binnenlopen. Sommigen hebben officiële diagnoses, maar veel anderen hebben ook een historie van niet gemiddelde psychosociale ontwikkeling. Je voelt of voelde je misschien overmatig verdrietig, onzeker, machteloos, somber, prikkelbaar, angstig of gespannen. Of gewoon altijd een buitenbeentje.
Diagnoses die vaak samen met genderdysforie voorkomen zijn bijvoorbeeld vormen van autisme en ADHD/ADD. Maar ook de combinatie met depressies en trauma’s komt bovengemiddeld vaak voor.
Dat depressies en trauma’s samen kunnen hangen met – of zelfs veroorzaakt worden door – genderdysforie ligt voor de hand. Maar ingewikkelder wordt het bij de ontwikkelingsproblemen (zoals autisme en ADHD/ADD). Deens onderzoek wees eind 2019 uit dat ADHD en autisme genetisch gelijksoortige varianten delen. Kan er ook een vergelijkbaar verband met genderdysforie zijn? Of ligt dat verband meer in de sociale hoek; leidt de manier van categoriseren van de omgeving (en zichzelf) eerder tot besef en beleving van afwijkingen tussen gender en geslacht? Interessante (wetenschappelijke) discussies die wij toch maar niet gaan voeren. Waar wij vooral mee te maken hebben zijn de gevolgen voor ons.
Ten eerste is er de reactie van je omgeving. Sommigen zullen ervaren dat mensen je genderdysforie door je andere diagnoses juist serieuzer nemen. Opeens snappen ze bijvoorbeeld beter waarom je altijd zo depressief was. Ze zijn blij voor je dat er een mogelijke oorzaak gevonden is. Maar je omgeving kan juist ook met wantrouwen reageren. Dat je weer iets gevonden hebt, dat je kennelijk voldoening zoekt in het stapelen van diagnoses. Nu ze bijvoorbeeld net geaccepteerd hebben dat jij anders op hen reageert omdat je autisme hebt moeten ze opeens ook nog rekening gaan houden met je genderdysforie. Soms gaat het zelfs dieper: dat je zelf in die misvattingen gaat geloven. Dan kun je helemaal in een negatieve spiraal raken.
Ten tweede kan je ‘rugzakje’ gevolgen hebben voor je transitietraject. Een belangrijk onderdeel van de diagnostische fase is dat ze moeten vaststellen of je onvrede ook een andere achtergrond kan hebben. Soms kan het vertraging geven in je traject. Als je bijvoorbeeld trauma’s hebt die samenhangen met (seksueel) misbruik willen ze vaak dat die eerst uitbehandeld zijn voordat je verder mag of überhaupt mag starten met je gendertransitie. Andersom kan een eerdere diagnose ook juist helpen. Als je bijvoorbeeld al een diagnose voor autisme hebt kan bepaald afwijkend gedrag dat ze zien al verklaard worden en hoeven ze dat niet verder uit te zoeken.
Wat zijn onze eigen ervaringen? Hoe gaan we ermee om? Hopelijk kunnen we nog iets van elkaars ervaringen leren.
TERUGBLIK op 8 januari
Wij als team dachten dat men het prettig zou vinden eens een wat luchtiger thema te kiezen. Op meerdere manieren bleek dat kennelijk niet het geval. Niet alleen was de opkomst merkbaar lager, ook de mensen die er wel waren gaven aan dat ze liever wat pittigere thema’s hebben. Dit werd meteen in de praktijk gebracht doordat zich een discussie over onze kansen en uitdagingen op het gebied van relaties en dating ontspon. De meningen en ervaringen liepen sterk uiteen. In de nabije toekomst komt daar een themabijeenkomst over. In het vervolg zullen wij sowieso pogen de pittigere thema’s op te zoeken.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
