Bijeenkomst Genderhome 14 januari: “Stellingen”

Bijeenkomst Genderhome 14 januari: "Stellingen"

Komende zondag 14 januari hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

THEMA “Stellingen”

Voor de eerste bijeenkomst van het jaar hebben we een wat meer interactieve bijeenkomst gepland. Dit willen we doen aan de hand van een aantal stellingen waarmee we onze eigen meningen over bepaalde zaken onder de loep kunnen nemen, en waar gewenst kunnen bijstellen, aanpassen, totaal veranderen, of misschien juist behouden of versterken. Daarnaast is dit ook een mooie manier om te kijken in hoeverre bepaalde ervaringen van ons overeenkomen of juist verschillen.

Wij zullen als vrijwilligers zelf een aantal stellingen bedenken, maar voel je vrij om vooral ook zelf iets in te brengen. Heb je je bijvoorbeeld altijd al afgevraagd hoeveel van ons een bepaalde stap wel of niet genomen hebben (en waarom)? Of vraag je je af hoe wij over een bepaalde stelling denken? Schroom dan niet om ons die stellingen te mailen zodat wij een mooie selectie kunnen maken om mee te nemen zondag!

—-
TERUGBLIK op 10 december
Vorige maand hebben we traditiegetrouw de laatste bijeenkomst van het jaar feestelijk vormgegeven zonder thema en met de mogelijkheid tot spelletjes. Dit was een heel gezellige en geslaagde bijeenkomst met veel leuke en luchtige gesprekken, en soms wat serieuzer.

—-
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

—-
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

—-
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

 

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 10 december: “Spelletjes en feestelijkheden”

Bijeenkomst Genderhome 10 december: "Spelletjes en feestelijkheden"

Op zondag 10 december hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

THEMA “Spelletjes en feestelijkheden”

Deze zondag is alweer de laatste bijeenkomst van dit jaar! In plaats van een gescheiden bijeenkomst met een specifiek thema, gaan we deze keer een gezamenlijke bijeenkomst houden zonder thema.

De feestdagen zitten vaak al vol met verplichtingen, leuke dan wel minder leuke, zeker voor ons transgenderpersonen waarbij misschien verwacht werd of wordt dat je in de nette kleding van je oude gender op familiebijeenkomsten kwam/komt en bepaalde onderwerpen echt niet besproken mogen worden. Dus wij gaan deze maand niet een ‘verplichting’ toevoegen aan deze toch al drukke tijd in de vorm van een thema. In plaats daarvan maken we er met z’n allen een gezellige middag van, waarbij we in kleinere groepjes (die we zelf mogen maken en mogen wisselen zo vaak je wilt) vrijblijvend kunnen praten over wat dan ook. Daarnaast zorgen wij voor een gezellige aankleding, feestelijke snacks, en een aantal spelletjes, zodat we alvast een beetje in de feeststemming kunnen komen.

Hoewel wij voor een paar dingen zorgen, voel je vrij om vooral ook zelf dingen mee te nemen! Is er een spel dat je graag speelt en aan anderen wilt introduceren? Neem het mee! Is er een gerechtje dat je graag maakt en anderen wilt laten proeven? Graag! (Vooral de spelletjes zijn welkom, onze eigen collectie is niet heel uitgebreid :P.)

Voor sommigen wordt komende zondag een extra feestdag bij de vele deze maand, voor anderen één van de weinige feestdagen waarbij ze zichzelf kunnen zijn. Maar hopelijk voor allemaal gewoon een ouderwets gezellige zondag.

TERUGBLIK: op 12 november
Vorige maand kwamen n.a.v. het thema ‘ongewenste gevolgen van de transitie’ mooie gesprekken op gang waarbij we middels de verhalen die men vertelde konden ervaren dat er wel degelijk ongewenste gevolgen zijn waar we niet altijd mee naar buiten durven te komen of die ons weerhouden van beginnen met de medische transitie, maar we konden elkaar daarin ook ondersteunen en tips en ervaringen delen.


PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen


TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.


MAILINGLIJST:
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een bericht, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 12 november: “Omgaan met ongewenste gevolgen van de transitie”

Bijeenkomst Genderhome 12 november: "Omgaan met ongewenste gevolgen van de transitie"

Op zondag 12 november hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

—-
THEMA “Omgaan met ongewenste gevolgen van de transitie”

Na een lang proces mag je eindelijk beginnen met de hormoonbehandeling, wacht je nog tot je mag beginnen, of ben je nog aan het twijfelen over of je wel hormonen wilt. Vanuit de omgeving en de maatschappij (of onszelf) voelen we vaak een soort verplichting dat we maar blij moeten zijn met elke mogelijke verandering, dat we geen enkele twijfel of ontevredenheid mogen voelen, uit angst dat dat gebruikt wordt als argument dat de transitie toch geen goed idee was.

Maar uiteraard kunnen wij ook ontevreden zijn met bepaalde aspecten van ons leven of lichaam, en kunnen we ongewenste gevolgen van de transitie ervaren. Dit kunnen bijvoorbeeld veranderingen van de medische transitie zijn waar je niet op zit te wachten. Wat bekendere voorbeelden voor transmannen zijn een toename van acne of een kans op kaalheid, voor transvrouwen het wegvallen van het libido doordat de nieren niet genoeg testosteron aanmaken. Maar misschien zijn er ook kleinere dingen waar je niet tevreden over bent, die minder algemeen bekend zijn.

Daarnaast zijn er niet alleen directe gevolgen van de medische transitie waar je ongewenste veranderingen kunt merken. Merk je bijvoorbeeld als transman dat vrouwen je vaker ontwijken in tegenstelling tot eerder, of merk je als transvrouw dat anderen niet meer standaard luisteren naar wat je te zeggen hebt? Merk je dat mensen toch niet zo open zijn als ze eerder beweerden, waardoor je een baan, vrienden, of familie verloren hebt of dreigt te verliezen?

Wist je voordat je met de hormonen begon dat je tegen deze gevolgen aan zou lopen? Hoe heeft dat je besluitvorming beïnvloed? Stel je je medische transitie misschien uit, of kies je vanwege bepaalde gevolgen voor een bepaalde manier of dosis van toediening? Misschien merkte je later pas dat je bepaalde veranderingen als niet prettig ervaart. Hoe ga je om met die veranderingen en die ontevredenheid?

Naast dat we het deze maand ook meer over het medische aspect gaan hebben, is er ook overlap met onderwerpen van eerdere maanden. Dus mocht je na een vorige keer achteraf nog iets bedacht hebben wat destijds niet ter sprake gekomen is, dan is er nu kans om die dingen alsnog te bespreken.

—-
TERUGBLIK op 15 oktober
Omdat we vorige maand een week later de bijeenkomst hadden, hadden we geen beschikking over de grote zaal, waardoor het ietwat behelpen was met de zaalindeling. Dit had voor de inhoud gelukkig geen gevolgen, en we hebben er weer een leuke en interessante bijeenkomst van kunnen maken met z’n allen.

—-
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

—-
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

—-
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een bericht, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst 15 oktober: Hormonen, het vervolg

Op zondag 15 oktober hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk. LET OP: vanwege de 4 mijl valt deze bijeenkomst niet op de tweede, maar op de derde zondag van de maand!

—-
THEMA “Hormonen, het vervolg”

Het thema hormonen van een aantal maanden geleden bleek een erg populair thema waar men nog niet over uitgepraat was, dus op verzoek hebben we het opnieuw op de agenda gezet.

Hormonen, voor velen een belangrijk punt in de transitie, of in elk geval een punt waar veel over nagedacht wordt. Kies je voor hormonen, of juist niet? Welke vorm heeft je voorkeur? Pillen, pleisters, injecties, gel? En welke dosis wil je graag? Wil je bijvoorbeeld laag beginnen zodat je kunt wennen aan de veranderingen en kunt ontdekken of dit echt is wat je wilt, of wil je meteen naar de maximumdosering voor de snelst mogelijke veranderingen? Daarover gesproken, welke veranderingen kun je eigenlijk verwachten? Fysiek, maar ook mentaal. In jezelf, maar ook vanuit je omgeving. Welke veranderingen wil je graag, en op welke veranderingen zit je niet zo te wachten? En hoe ga je met die eerste veranderingen om? Scheer je als man bijvoorbeeld je eerste baardharen af of laat je ze juist staan als teken van trots? En op welk punt van je transitie maak je de beslissing om wel of niet voor de hormonen te kiezen?

Dit zijn allemaal vragen en wensen die wij zelf kunnen hebben, maar daarnaast spelen artsen, leeftijd, mogelijke andere aandoeningen en medicatie, of andere omstandigheden ook een rol bij onze opties en mogelijkheden. Zo komt bij de vrouwen tegenwoordig vaak het vraagstuk van progesteron naar voren waar nog veel discussie over bestaat.

—-
TERUGBLIK op 10 september
De bijeenkomst over hoe je aan de buitenwereld kenbaar maakt dat je transgender bent, en wanneer je dat vertelt, gaf veel ruimte voor verschillende invalshoeken. Sommigen vertelden het meteen, anderen wachtten liever wat langer. Er ontstond een constructief gesprek waarin de voor- en nadelen ter sprake kwamen. Wederom een geslaagde bijeenkomst.

—-
PLAATS: Humanitasgebouw Eeterie de Globe A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

—-
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom waarna de groepen zullen opsplitsen voor het thema. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

—-
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een reply, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Whatsapp-groepen en andere online groepen.

Whatsapp-groepen en andere online groepen

Transvisie organiseert echte en online bijeenkomsten om met gelijkgestemden over ervaringen te kunnen praten en informatie te kunnen delen met elkaar.

Vanuit onze organisatie beheren wij geen Facebook-/Whatsappgroepen. Wel hebben wij een Facebookpagina en een Instagramaccount.

Onze contactgroepen kunnen je helpen om te kijken of en bij welke online groepen buiten Transvisie je je zou kunnen aansluiten en of dat past bij je behoeftes. Ze kunnen je geen toegang geven tot een online groep.

Wil je graag eens naar een bijeenkomst komen? Klik hier om het overzicht van al onze contactgroepen te bekijken.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome 13 augustus: ‘Twijfels voor, tijdens en na de transitie’

Op zondag 13 augustus hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome in Eeterie de Globe (Humanitasgebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

—-
THEMA “Twijfels voor, tijdens, en na de transitie”

Twijfelen is menselijk, maar op gendergebied twijfelen de meesten van ons hoogstwaarschijnlijk meer dan de gemiddelde cispersoon. Deze twijfels kunnen zowel voor, tijdens, als na de transitie opspelen. Denk bijvoorbeeld aan twijfels over wie of wat je bent, over wat je wilt, over hoe je uit de kast komt en bij wie, over wat je nieuwe naam gaat zijn, over welke hulpmiddelen je wel of niet wilt gebruiken (binders, protheses, etc.), maar ook over de keuze voor wel of geen hormonen, welke operaties je wel of niet wilt, of je wel goed hebt gedaan aan bepaalde beslissingen, en ga zo maar door.

Wat doe je vervolgens met die twijfels? Houd je die voor je totdat je het helemaal helder voor jezelf hebt om het daarna aan te kondigen, of bespreek je ze juist met een vertrouwd persoon? Wie vertel je dingen als eerste? De mensen die het dichtst bij je staan, of bewaar je hen juist voor later? Hoe pak je dat vertellen dan aan? En neem je mensen mee in je proces en laat je hen meebeslissen, of wil (of moet) je het juist alleen doen?

Voel je je überhaupt veilig en vrij genoeg om bepaalde twijfels uit te spreken? Zo nee, waarom niet? Zijn het bijvoorbeeld angsten om niet serieus genomen te worden als daadwerkelijk transgenderpersoon, zijn het onderwerpen waar misschien een taboe op ligt, of iets heel anders?

Dit is slechts een kleine selectie van allerlei vragen en twijfels die we kunnen hebben, en komende bijeenkomst hebben we de gelegenheid om al die twijfels en vragen op tafel te leggen. Alle twijfels wegnemen is wellicht niet mogelijk, maar ervaringen uitwisselen over hoe verschillende mensen bepaalde dingen aangepakt hebben kan al heel wat verheldering geven.

—-
TERUGBLIK op 9 juli
De bijeenkomst over hoe om te gaan met zomers weer was heel toepasselijk op een erg zomerse dag. Maar ondanks de hitte was het binnen goed uit te houden, konden we een goed gesprek hebben, en was het een geslaagde bijeenkomst.

—-
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

—-
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

—-
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst. Geen zin meer mails te ontvangen van Genderhome? Stuur ons even een mail, dan halen we je van de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst 11 juni: Wellicht ingrijpender dan operaties, maken hormonen het verschil?

Bijeenkomst Genderhome zondag 11 juni: “Wellicht ingrijpender dan operaties, maken hormonen het verschil?”

ZONDAG 11 JUNI hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

—-
THEMA “Wellicht ingrijpender dan operaties, maken hormonen het verschil?”
Wanneer je kiest voor een geslachtsbevestigende behandeling, kun je op een gegeven moment je hormoonhuishouding een draai van 180 graden laten maken. Oftewel starten met vrouwelijke hormonen (oestrogenen, testosteronblokkers en eventueel aangevuld met progesteron) of mannelijke hormonen (testosteron). Deze hormonen zorgen ervoor dat je meer kenmerken van een vrouw of man krijgt. Ze noemen die hormonen ook wel cross-sekse hormonen. Voor de meesten van ons zijn die hormonen na sociale transitie de eerste stap in hun medische transitie.

Sommigen hebben heel uitgesproken ideeën over de vorm waarin ze het toegediend willen krijgen. Wil je ‘gewoon’ pillen, of liever ‘plakkers’ of bijvoorbeeld gel. Sommigen willen juist graag injecties. Wat zijn de voor en nadelen? Speelt bijvoorbeeld je leeftijd, medische aandoeningen of andere medicatie een rol in je keuzes? Bepaal je zelf wat je wilt of laat je het aan de artsen over?

Maar als je ze dan hebt. Wat doen ze echt met je? Internet staat natuurlijk vol met beschrijvingen van wat je kan verwachten. Meest concreet zijn fysieke veranderingen. Zo zorgen hormonen bij trans vrouwen voor een vrouwelijkere vetverdeling, afname van spiermassa en ontstaan van borstgroei. Bij trans mannen zorgen de hormonen voor een mannelijkere vetverdeling, toename van de spiermassa en beharing en verlaging van de stem.

Naast fysieke veranderingen zijn er echter ook minder tastbare effecten. Veranderingen in de beleving van emoties en gedachten en niet te vergeten het libido. Wat merken we er echt van en wat vinden we daar van? Hoe snel gaat het, hoe effectief zijn de veranderingen? Het werkt natuurlijk ook niet voor iedereen hetzelfde. Voor sommigen zijn de emotionele veranderingen belangrijker de fysieke effecten. Anderen laten weten op emotioneel vlak weinig verschil te merken.

Zijn we ook altijd blij met alle veranderingen? Zo zit niemand zit te wachten op bijvoorbeeld opvliegers, hoofdpijn, acne of pijnlijke borsten. Maar hoe tevreden of gelukkig is men bijvoorbeeld over het toe- of juist afnemen van het libido?

—-
TERUGBLIK op 14 mei
Normaal kiezen we voor een thema met een positieve invalshoek. Maar ervaringen bij discriminatie zijn natuurlijk nooit positief. Het bleek sowieso een zwaar thema, het gesprek kwam maar moeilijk op gang. Maar gaandeweg kwamen er toch verschillende verhalen los. Sommige echt heel aangrijpend, vooral als het (soms letterlijk) heel dicht bij huis komt.
De opkomst was iets minder dan gebruikelijk. Dat kan aan het zwaardere thema liggen. Maar het was buiten ook een van de eerste mooie dagen, dus wellicht dat dit een rol speelde. Ook het samenvallen met Moederdag werd genoemd als reden. Gelukkig valt Vaderdag een week na onze bijeenkomst deze maand. Ook voor de weggeefkleding van ‘Modemissers M/X/V’ was relatief weinig inbreng, toch zijn er nog weer aardig wat mensen met nieuwe kleding naar huis gegaan.

—-
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen

—-
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.

—-
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.

READ MORE


Bijeenkomst Genderhome zondag 14 mei: “Van misgenderen tot fysiek geweld; transdiscriminatie bestaat”

ZONDAG 14 MEI hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.

THEMA “Van misgenderen tot fysiek geweld; transdiscriminatie bestaat”
Het discrimineren van transgenders omdat ze transgender zijn -transdiscriminatie- bestaat. Dat weten we natuurlijk allemaal. Maar transdiscriminatie komt voor in vele vormen en gradaties. Ook een ogenschijnlijk onschuldige vergissing kan pijnlijk zijn en voelen als discriminatie. Sterker nog, dat is het soms ook. Iets is transdiscriminatie als je bewust vanwege je transgender zijn anders behandeld wordt. Dat begint al bij misgenderen. Een vergissing of verspreking is menselijk, maar als het bewust gebeurd is ook dit gewoon discriminatie. Als mensen je uitlachen, bespotten of beledigen wordt het al serieuzer verbaal geweld. Om nog maar te zwijgen over situaties waarin het geweld fysieke vormen aanneemt.

Maar ook bijvoorbeeld negeren of uitsluiten is discriminatie. Gaat een groepje vrienden -vanwege je transitie- opeens niet meer met je om? Misschien voelen ze zich gewoon ongemakkelijk bij de situatie, maar toch is ook dat gewoon discriminatie. Een milde vorm in dezelfde categorie als uit een horecagelegenheid gegooid worden zodra ze zien dat je transgender bent (of niet eens wordt toegelaten).

Maar naast de vele vormen van discriminatie zijn er ook vele manieren om er mee om te gaan. Laat je het over je heen gaan voor de goede vrede, of zeg je er wat van? Misschien wordt je zelfs wel boos. Hoe ver laat je het gaan? Wanneer zeg je er wat van? Je kunt allerlei vormen kiezen voor je reactie. Je maakt bijvoorbeeld een cynische opmerking, je spreekt ze bestraffend toe of je spiegelt hun gedrag en gaat ook hen misgenderen. Je kunt ook iemand anders vragen in te grijpen, bijvoorbeeld je werkgever of een docent. Of je zet zelfs een stap verder door naar de politie te stappen of een melding te doen bij een discriminatie meldpunt. Hoe ver moet het gaan voordat je dat soort stappen zet? Want vaak komt het de verhoudingen niet ten goede en brengt het een heel nare nasleep aan bureaucratie met zich mee.

Daarnaast zijn er indirecte gevolgen. Misschien ga je uit angst voor discriminatie bepaalde plekken en situaties uit de weg. Helemaal als je uit ervaring weet dat daar discriminatie en/of geweld voorkomt. De situatie vermijden haalt die angst en het gevoel voor onveiligheid echter niet weg, maar verlaagt het risico natuurlijk wel. Maar ook het gevoel dat je zelf meer kan of had kunnen doen om een geval van discriminatie te voorkomen is een indirect gevolg. Maar is dat wel jouw taak en verantwoordelijkheid? Discriminatie komt van die ander, jij hoeft niet anders te worden om te voorkomen dat andermans negatieve gedrag de kop op steekt. Toch komt het veel voor dat slachtoffers zo reageren. Onterecht natuurlijk maar misschien wordt jouw leven er wel makkelijker van?

Al dit soort gevoelens en keuzes zijn bespreekbaar op onze bijeenkomst. We horen graag hoe jij er mee omgaat.


MODEMISSERS M/X/V – weggeefkleding
Het voorjaar dient zich aan dus tijd voor de grote schoonmaak. In samenwerking met de Stichting Gendereuforie (in oprichting) organiseren we weer een kledingruilbeurs.

Wil jij eindelijk van die kleding af die je droeg voor je transitie? Of heb je gewoon te enthousiast ingekocht en puilt je kast nu uit? (Directe aanleiding nu is dat bij Jozet deze week een overbelast kledingrek in zijn geheel naar beneden kwam). Of heb jij juist nieuwe kleding nodig omdat je kast hoofdzakelijk gevuld is met kleding voor een voor jou verkeerd gender?

Hoe dan ook: breng de kleding mee die je over hebt en neem weer mee terug wat je nodig hebt (of gewoon te mooi vindt om te laten liggen). Bij wijze van experiment mag je dit keer niet geruilde kleding achterlaten, dan brengt Jozet het later naar de kringloop.


TERUGBLIK op 9 april
Het thema over de complexere en ook langlopende kanten van ‘uit de kast komen’ rond je transitie bleek enorm te leven onder de mensen. Ondanks dat de bijeenkomst op Paaszondag was waren er dus toch relatief veel mensen. Ook hadden opvallend veel mensen vooraf via email of chat op het thema gereageerd. De discussie kwam dus ook snel op gang en ging langer door dan gebruikelijk. De afwegingen en problemen zoals omschreven in de uitnodiging leken een goede afspiegeling van de ervaringen. Maar een daarvan afwijkend geluid was van meerdere mensen die geen stapsgewijze opbouw hadden gedaan en gewoon in één keer de hele omgeving tegelijk informeerden. De ervaringen daarmee leken niet meer problemen te geven dan bij mensen die het voorzichtiger aanpakten. Grootste ergernis bleek het ook na langere tijd nog bewust en gericht misgenderen te zijn, soms door mensen uit heel nabije kring.


PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen


TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.


MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.

READ MORE


Genderhome 9 april: “Hoe ver zet jij de kastdeur open, wanneer ben je waar klaar voor?”

Genderhome 9 april: “Hoe ver zet jij de kastdeur open, wanneer ben je waar klaar voor?”

ZONDAG 9 APRIL (eerste paasdag) hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.


THEMA “Hoe ver zet jij de kastdeur open, wanneer ben je waar klaar voor?”
Op gegeven moment moesten we er allemaal door heen, of wellicht moet je nog. We bedoelen het moment dat je aan je omgeving vertelt dat je verder wilt in een ander gender dan je geboortegeslacht. “Uit de kast komen” noemen we dat ook wel. Niet eenvoudig natuurlijk.

In tegenstelling tot wat mensen vaak denken is dat ook niet zo’n eenvoudige en rechtlijnige gebeurtenis. Eerst vertel je het aan wat intimi; je partner, je ouders of je huisgenoten wellicht. Logische vervolgstappen zijn een bredere kring; je familie, je vrienden en anderen die je regelmatig tegenkomt. Tenslotte pas je je serieuzere online-profielen aan en vertel je het op je werk, je opleiding, je sportclub, je stamkroeg of in de kerk.

“Tenslotte” zeggen we? Maar is het daar klaar? Veel van ons zijn al heel lang “uit de kast” volgens die normen. Maar is het proces daarmee ook afgerond? Er zijn nog heel veel nuances en gradaties.

Afgelopen vrijdag (elk jaar op 31 maart) was het ‘Transgender Day of Visibility’. Hoe zichtbaar ben jij zelf? Of belangrijker nog: hoe zichtbaar wil jij zijn? Hang jij de vlag uit zodat alle buren het kunnen zien? Wil jij met een foto en je volledige naam in de krant? Opeens weet dan echt iedereen die je ooit gekend hebt dat jij transgender bent. Ben jij daar klaar voor? Of zijn bijvoorbeeld je ouders er klaar voor dat hun collega’s het opeens weten van jou?

Maar het werkt ook de andere kant op. Stel dat jij al jaren geleden in transitie bent gegaan. Je ziet er heel overtuigend uit, je bent verhuisd en je hebt een nieuwe werkomgeving. Ga jij nietsvermoedende mensen alsnog vertellen dat je een transgenderverleden hebt? Wie eventueel wel? Wie juist niet? Zeg je het op een sollicitatiegesprek of vertel je het aan je nieuwe date?


TERUGBLIK op 12 maart
Vorige bijeenkomst hadden we het over wat er in de sociale transitie nodig is. Zoals kleding, motoriek en verdere presentatie. Er bleken veel verschillende insteken, dat wisten we natuurlijk al. Maar opvallend was dat de aanwezigen heel overtuigd en consequent vasthoudend waren in hun aanpak. Weinig mensen twijfelden of schakelden om naar een andere aanpak. Wel zeiden velen die al langer in transitie waren dat het belang van die presentatie afneemt. Ten eerste omdat je lichaam uiterlijk steeds meer gaat lijken op je wensgender zodat presentatie minder belangrijk wordt. Maar ook omdat je zelfverzekerder wordt en het je minder kan schelen wat anderen van je presentatie vinden. Opvallend was wellicht nog dat er mensen waren die de hele sociale presentatie van begin af aan weinig aandacht hebben gegeven en zich daar prima bij voelen. Je gender zit van binnen en hoe dat er van buiten uit ziet is niet hun probleem zeg maar. Een interessante insteek natuurlijk, waar iedereen het eigenlijk ook mee eens was. Maar uiteindelijk wilde de overgrote meerderheid toch zijn of haar best doen om ook sociaal meer passabel te zijn.


PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen


TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.


MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.

READ MORE


Genderhome 12 februari: “Genderdysforie en de wisselwerking met andere diagnoses”

KOMENDE ZONDAG 12 februari hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.


THEMA “Genderdysforie en de wisselwerking met andere diagnoses”
Veel van ons dragen al een ‘rugzakje’ mee zodra we de intake bij een genderteam binnenlopen. Sommigen hebben officiële diagnoses, maar veel anderen hebben ook een historie van niet gemiddelde psychosociale ontwikkeling. Je voelt of voelde je misschien overmatig verdrietig, onzeker, machteloos, somber, prikkelbaar, angstig of gespannen. Of gewoon altijd een buitenbeentje.

Diagnoses die vaak samen met genderdysforie voorkomen zijn bijvoorbeeld vormen van autisme en ADHD/ADD. Maar ook de combinatie met depressies en trauma’s komt bovengemiddeld vaak voor.

Dat depressies en trauma’s samen kunnen hangen met – of zelfs veroorzaakt worden door – genderdysforie ligt voor de hand. Maar ingewikkelder wordt het bij de ontwikkelingsproblemen (zoals autisme en ADHD/ADD). Deens onderzoek wees eind 2019 uit dat ADHD en autisme genetisch gelijksoortige varianten delen. Kan er ook een vergelijkbaar verband met genderdysforie zijn? Of ligt dat verband meer in de sociale hoek; leidt de manier van categoriseren van de omgeving (en zichzelf) eerder tot besef en beleving van afwijkingen tussen gender en geslacht? Interessante (wetenschappelijke) discussies die wij toch maar niet gaan voeren. Waar wij vooral mee te maken hebben zijn de gevolgen voor ons.

Ten eerste is er de reactie van je omgeving. Sommigen zullen ervaren dat mensen je genderdysforie door je andere diagnoses juist serieuzer nemen. Opeens snappen ze bijvoorbeeld beter waarom je altijd zo depressief was. Ze zijn blij voor je dat er een mogelijke oorzaak gevonden is. Maar je omgeving kan juist ook met wantrouwen reageren. Dat je weer iets gevonden hebt, dat je kennelijk voldoening zoekt in het stapelen van diagnoses. Nu ze bijvoorbeeld net geaccepteerd hebben dat jij anders op hen reageert omdat je autisme hebt moeten ze opeens ook nog rekening gaan houden met je genderdysforie. Soms gaat het zelfs dieper: dat je zelf in die misvattingen gaat geloven. Dan kun je helemaal in een negatieve spiraal raken.

Ten tweede kan je ‘rugzakje’ gevolgen hebben voor je transitietraject. Een belangrijk onderdeel van de diagnostische fase is dat ze moeten vaststellen of je onvrede ook een andere achtergrond kan hebben. Soms kan het vertraging geven in je traject. Als je bijvoorbeeld trauma’s hebt die samenhangen met (seksueel) misbruik willen ze vaak dat die eerst uitbehandeld zijn voordat je verder mag of überhaupt mag starten met je gendertransitie. Andersom kan een eerdere diagnose ook juist helpen. Als je bijvoorbeeld al een diagnose voor autisme hebt kan bepaald afwijkend gedrag dat ze zien al verklaard worden en hoeven ze dat niet verder uit te zoeken.

Wat zijn onze eigen ervaringen? Hoe gaan we ermee om? Hopelijk kunnen we nog iets van elkaars ervaringen leren.


TERUGBLIK op 8 januari
Wij als team dachten dat men het prettig zou vinden eens een wat luchtiger thema te kiezen. Op meerdere manieren bleek dat kennelijk niet het geval. Niet alleen was de opkomst merkbaar lager, ook de mensen die er wel waren gaven aan dat ze liever wat pittigere thema’s hebben. Dit werd meteen in de praktijk gebracht doordat zich een discussie over onze kansen en uitdagingen op het gebied van relaties en dating ontspon. De meningen en ervaringen liepen sterk uiteen. In de nabije toekomst komt daar een themabijeenkomst over. In het vervolg zullen wij sowieso pogen de pittigere thema’s op te zoeken.


PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen


TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.


MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.

READ MORE