Genderhome 8 JANUARI: “Altijd feest met kerst en oudjaar?”
Op ZONDAG 8 JANUARI hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA “Altijd feest met kerst en oudjaar?”
Eind december en de eerste dagen van januari staan vaak bol van tradities die aardig wat sociale druk kunnen opleveren. Niet alleen in de familiesfeer maar ook in de normaal meer zakelijke omgeving van werk, opleiding of verenigingsleven. Hoe hebben we ons er doorheen geslagen? Werd het opeens ongemakkelijk toen bleek dat een wat verder staand familielid niets van je transitie mee bleek te hebben gekregen? Of bleek men opvallend tolerant terwijl jij met angst en beven naar het kerstdiner had toegeleefd.
Maar er liggen ook bijzondere kansen in die periode. Heb je de samenkomst van een breder deel van je familie wellicht aangegrepen om hen te verrassen met een mooie coming out? Of heb je er als goed voornemen voor gekozen om in het nieuwe jaar geen verstoppertje meer te spelen? Ben je bijvoorbeeld enthousiast en uitgesproken in je nieuwe genderexpressie naar de nieuwjaarsreceptie op je werk gegaan?
Of heb je de eindejaarsactiviteiten juist overgeslagen? Zijn familiebanden een illusie gebleken sinds je coming out? Waren het de ergste dagen van het jaar omdat je juist terwijl iedereen plezier heeft in je eentje thuis zat?
Wat zijn onze ervaringen geweest? Is deze sociaal intensieve periode een zegen geweest? Of heb je juist opvang en steun nodig na een familiedrama. Alles mag je met ons delen.
TERUGBLIK op 11 december
De eindejaarsbijeenkomst kan rustig een succes genoemd worden. Het is altijd een uitdaging om bewust een luchtige en ludieke benadering van serieuze thema’s te proberen. Gelukkig pakte het prima uit. Leuk ook hoe door inbreng van de deelnemers de spelregels ter plekke aangepast werden en zo extra interactie werd toegevoegd.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:30 en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
Genderhome ZONDAG 11 DECEMBER: “Terugkijken met een glim- of grimlach”
Op ZONDAG 11 DECEMBER hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA “Terugkijken met een glim- of grimlach” Zoals gebruikelijk houden we als jaarafsluiting in december een wat luchtigere bijeenkomst dan anders. Dit jaar wilen we dat doen via een gespreksvorm met een aantal spelelementen er in. Kom onbevangen en laat je verrassen. Terugkerende onderwerpen daarin zullen hoogte- en dieptepunten zijn. Tijdens de transitie in het algemeen en het aflopende kalenderjaar in het bijzonder bijvoorbeeld. We gaan afwegingen maken en komen dan tot een eindbalans. We proberen eerder dan anders over te stappen op de informele borrel achteraf. De eerste consumptie krijg je van ons dit keer.
VRAAG over 15 jaar Genderhome Deze maand sluiten we het 15de bestaansjaar van Genderhome af. Daarom willen we in de eerste helft van komend jaar iets speciaals organiseren om dat te vieren. Hebben mensen daar creatieve ideeën voor? Willen we gewoon een feest? Iets op een middag met lekker eten, of liever iets op een avond met muziek? Gaan we wat actiefs doen, zwembad afhuren, speurtocht, of bedenk zelf iets? Of denkt men eerder aan iets meer inhoudelijks met bijvoorbeeld lezingen of workshops? Laat het ons weten als je een idee of uitgesproken voorkeur hebt. Dat kan op de bijeenkomst maar bijvoorbeeld ook via een reply op deze mail.
TERUGBLIK op 16 oktober We blijven even terugkijken. Op de bijeenkomst op 16 oktober was de opkomst wat lager dan anders maar dat gaf ook een prettige besloten sfeer. Bij de mannen lag de nadruk minder op chirurgen en hoe je dat proces aan wilt pakken, omdat de meeste mannen nog aan het begin van hun transitie stonden. Wel veel aandacht voor de eerste psychologen en wat de ervaringen daar (kunnen) zijn. Daarnaast was er genoeg tijd over om wat andere vragen die speelden te bespreken. Bij de vrouwen ging het aanvankelijk ook over de psychologen die je diagnose moeten stellen. Maar het bleek al snel moeilijker te zijn om bijvoorbeeld chirurgen te vertrouwen. Specialisten praten vaak in vrij klinische termen over ingrepen die voor ons heel ingrijpend en vaak intiem zijn. Of iemand uiteindelijk kiest voor een warme persoonlijke benadering of de bekwaamste specialist verschilt enorm per persoon.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 16:00 (iets eerder dan anders dus) en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
READ MOREGenderhome bijeenkomst zondag 13 november: “Baan je een weg door het bos van behandelaren”
Op zondag 13 november hebben we weer een bijeenkomst van Genderhome, in Eeterie de Globe (gebouw van Humanitas) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA “Baan je een weg door het bos van behandelaren”
Je staat al tijden op de wachtlijst, soms al jaren, en eindelijk ben je aan de beurt! Ontzettend fijn natuurlijk, maar je weet van tevoren lang niet altijd bij wie je terecht komt. Vooral bij de eerste wachtlijst, waarbij je wacht totdat je bij een psycholoog of genderteam terecht komt, is dit het geval. Niet weten bij wie je terecht komt kan grote gevolgen hebben. Je weet namelijk nooit van tevoren of het contact met jouw behandelaar klikt. Mocht dat klikken is dat fantastisch, maar hoe ga je ermee om mocht dat niet klikken? Wat als jouw behandelaar niet goed naar jou luistert of niet werkt op een manier die voor jou prettig is? Geef je dat aan bij je behandelaar? Of als dat niets oplevert: durf je te vragen voor een andere behandelaar als dat mogelijk is? Of doe je dat bewust niet, bijvoorbeeld uit angst geen groen licht te krijgen, weggestuurd te worden bij jouw team en opnieuw de hele wachtlijst te moeten doorlopen, of ander ‘gedoe’ en probeer je je behandelaar zo goed mogelijk te vriend te houden?
Aan de andere kant zou je jezelf juist op een wachtlijst bij een specifiek persoon kunnen laten zetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bepaalde chirurg of andere specialist. Waarom heb je voor deze persoon gekozen en wat vind je belangrijk hierin? Heb je zelf een specialist uitgekozen of heb je de aanbevelingen van anderen of jouw genderteam gevolgd?
Als je zelf kunt kiezen, wil je dan iemand die als ‘de beste chirurg van Nederland en omstreken’ staat aangeschreven en gaat het je puur om het resultaat en maakt het niet uit wat voor persoon diegene verder is, of zoek je juist iemand met wie je een klik hebt? Misschien dat de resultaten minder belangrijk voor je zijn, maar het hele proces eromheen des te meer. Of heb je vooral gekeken naar de praktische kant: wie is het dichtst in de buurt of bij wie ben je het snelst aan de beurt? Had je überhaupt een keuze in specialist, en hoe pak je dat aan mocht dat niet klikken?
Dit zijn allerlei vragen en overwegingen die wel kunnen spelen, maar waar vaak niet de nadruk op ligt. We hebben vaak het idee dat we allemaal maar allang blij moeten zijn dat we überhaupt iemand hebben en we die wachtlijsten doorlopen hebben! Toch zijn dit wel belangrijke vragen waar best wat consequenties en stress uit voort kunnen komen, en we elkaar kunnen adviseren en steunen.
TERUGBLIK op 16 oktober
Afgelopen maand hadden we het over de sociale veiligheid tijdens de transitie, en over wie je wanneer wat vertelt. Dit leidde tot interessante gesprekken met uiteenlopende tijdlijnen en manieren van verschillende personen. Sommigen kozen ervoor om bepaalde mensen vanaf het begin mee te nemen bij elke stap, anderen wachtten juist totdat ze zelf al heel wat stappen gezet hadden voordat ze iets aan iemand anders vertelden. Sommigen vertelden mensen graag zelf dat ze transgender zijn, anderen lieten dat liever door anderen vertellen of hadden daar geen keuze in. Wat later in de transitie wilden sommige personen graag stealth leven en liever hun transgenderverleden niet vertellen, terwijl anderen juist heel open blijven over hun transgender zijn. Zoveel mensen, zoveel verschillende manieren, en zoveel overwegingen. Al met al was het een heel geslaagde middag.
PLAATS
Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD
Vanaf 14:00 uur kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. Na het welkom zullen we opsplitsen in twee groepen. Rond 17:00 uur komen we weer samen voor de borrel en om 18:00 uur sluiten we af.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de bijeenkomsten van Genderhome? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
Genderhome bijeenkomst ZONDAG 16 OKTOBER: “Jouw sociale veiligheid; wie vertel je wat en wanneer”
Op ZONDAG 16 OKTOBER hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk. LET OP: DE BIJEENKOMST IS EEN WEEK LATER DAN VOLGENS DE NORMALE PLANNING IN VERBAND MET DE 4MIJL.
THEMA “Jouw sociale veiligheid; wie vertel je wat en wanneer”
Wie vertel je over je transitie? Hoeveel vertel je dan? Wat is een goed moment? Bestaat het goede moment wel? Allemaal vragen waar je in het begin van je (sociale) transitie voor staat. Maar juist ook als je al veel verder bent en begint te ‘passen’ komen die vraagstukken omgekeerd weer terug.
Je weet het eindelijk zeker: je bent trans. Je hebt voor jezelf je gedachten en gevoelens op orde, eindelijk heb je de moed verzameld om het ook aan anderen te gaan vertellen. Maar waar begin je dan? Sommigen weten misschien al van je gendertwijfels. Eerst met je beste vrienden overleggen? Als je nog jong bent zijn je ouders een logische vervolgstap. Dan docenten? Of liever eerst je studiegenoten? Ben je al wat ouder dan ligt een eventuele partner voor de hand om het als een van de eersten mee te delen. Wanneer vertel je het eventuele kinderen? Je collega’s (je personeel, je klanten), je teamgenoten op de sportclub of de buren?
Uiteindelijk ontkom je er niet aan. Ze gaan het sowieso merken dus moet je een moment kiezen, maar bestaat het juiste moment wel? Moet je niet gewoon je eigen moment doorzetten? Natuurlijk moet dat. Maar wat vertel je de mensen dan? Ga je gewoon onaangekondigd met je nieuwe look voor hen staan en leg je ze uit dat dit het nieuwe normaal is? Of doe je juist wel een vooraankondiging? Ook kan je geleidelijk steeds een beetje meer op je nieuwe zelf gaan lijken en afwachten wanneer het ze opvalt en leg je het dan uit.
Het zijn allemaal afwegingen die betrekking hebben op je sociale veiligheid. Hoe kan je met dit lastige verhaal komen en proberen er zo min mogelijk mensen deels of geheel bij ‘kwijt’ te raken. Op een of andere manier zul je altijd uit je eigen comfortzone moeten en omgekeerd zul je altijd mensen op je weg vinden die ongewenste reacties vertonen. Kun je die verminderen, hoe bescherm jij jezelf en je sociale omgeving hierin?
Dit soort dingen gaat niet helemaal weg. Maar waar mensen vooraf vaak niet over nadenken is dat deze overwegingen over je sociale veiligheid in een later stadium van je transitie in een andere vorm verschijnen. Als je jaren later eigenlijk al redelijk kan ‘passen’ als je nieuwe zelf, kom je op een zomers terras die ene leuke meid tegen en je krijgt het gevoel dat er meer in kan zitten. Hoe lang stel je het uit voordat je haar dat stukje geschiedenis over jezelf vertelt? Of probeer je een ‘Nikkie-de-Jagertje’ en hoop je het nooit te hoeven vertellen? Je zou kunnen volhouden dat je dan niet eerlijk en open naar haar bent, maar wellicht vertelt zij jou ook niet alles over zichzelf.
Soortgelijke afwegingen kunnen spelen bij een sollicitatiegesprek. Misschien voelt je nieuwe werkgever zich achteraf belazerd als je het niet verteld hebt of neemt die je juist niet aan omdat je het wel vertelt. Mogelijk krijg je die baan juist wel omdat je openheid wordt gewaardeerd of omdat er dan quotum- of subsidievoordelen zitten aan een keus voor een trans persoon. Je bent nooit verplicht om het te vertellen, maar het kan wel bijdragen aan je sociale veiligheid.
Jouw sociale veiligheid is de balans van eigenheid, openheid en privacy waar jij en je omgeving zich maximaal op het gemak bij voelen. Die balans wil je maximaal waarborgen. De perfecte sociale veiligheid bestaat voor niemand, maar wij hebben als trans mensen wat extra keuzes en overwegingen. De perfecte methode bestaat niet, het perfecte resultaat ook niet. Hoe ga jij met de keuzes om?
TERUGBLIK op 11 september
Dit keer was het wel gelukt om Eus en Amma in Groningen te krijgen, beiden weer helemaal gezond. Er was wederom een goede opkomst waarbij we nog net met z’n allen in de zaal pasten. Eus vertelde onder andere grappige, maar ook serieuze anekdotes over zijn reis, en vanuit de zaal kwamen er genoeg vragen en andere punten die besproken werden. Omdat het gesprek met Eus zo interessant was, was er uiteindelijk tijdens het officiële gedeelte geen tijd over voor het uitwisselen van onderlinge ervaringen, maar ondanks dat we ons niet helemaal aan de planning hebben gehouden was het wel een heel fijne bijeenkomst en geslaagde middag.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 17:00 en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
Genderhome-bijeenkomst op zondag 11 september.
Op zondag 11 september hebben we weer een Genderhome-bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas-gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (via genderhome-groningen@transvisie.nl), maar is zeker niet noodzakelijk.
Over de bijeenkomst
Thema: “Tour de Trans reprise. Schrijver Eus van der Grift spreekt met ons over reizen als transpersoon.”
Het zal velen niet ontgaan zijn dat onze gastspreker Eus van der Grift vorige maand op het laatste moment moest afzeggen. Zijn hond Amma was plotseling ernstig ziek geworden. Wij zijn er in geslaagd om hem voor de komende bijeenkomst opnieuw vast te leggen. Met Amma gaat het zoveel beter dat het er op lijkt dat ze zelfs meekomt!
Op zaterdag 2 juli was in Groningen de presentatie van het boek “Tour de Trans” van Eus van der Grift. Een dubbel reisverslag: in ruim acht jaar liep en fietste hij samen met zijn hond Amma van Groningen naar Istanbul. Tegelijkertijd maakte hij ook de oversteek van vrouw naar man om te eindigen als gendernomade. Eus is geen onbekende van ons en omschrijft Genderhome ook in zijn boek.
Voor komende bijeenkomst hebben wij Eus opnieuw uitgenodigd om te vertellen over reizen als trans persoon in het algemeen en over zijn reis in het bijzonder. Daarbij legt hij focus op zijn ontwikkeling als transpersoon tijdens de reis.
Hoe hij zijn transitie zag als het waarmaken van een droom op zichzelf in plaats van de genderdysforie juist te zien als een obstakel bij het waarmaken van zijn dromen. Daarnaast vertelt hij meer praktisch over het reizen als trans persoon. Wat vertel je bijvoorbeeld wel en niet aan je omgeving.
Na zijn verhaal is er uiteraard alle ruimte voor het uitwisselen van gedachten. Met Eus, maar ook met elkaar: ervaringen uitwisselen, problemen voorleggen, oplossingen delen. Hoe ga je om met paspoortcontroles als je nog niet je naam officieel veranderd hebt of je totaal niet lijkt op je foto? Of hoe doe je dat bijvoorbeeld met je protheses bij controles op vliegvelden? Hoe ga je om met binders die je max 8 uur mag dragen terwijl je op vakantie vaak niet de rust en ruimte hebt om die uit te trekken?
Aanmelden
Je hoeft je niet aan te melden voor deze bijeenkomst, maar het mag wel. Stuur ons als je je wilt aanmelden een mail via genderhome-groningen@transvisie.nl.
Locatie
Deze bijeenkomst vindt plaats in het Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’, A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen.
Tijd
Vanaf 14.00 uur kun je inlopen. Om 14.30 uur starten we officieel met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 17.00 uur en sluiten af om 18.00 uur.
Terugblik op de bijeenkomst van 14 augustus
Vorige keer was dus even improviseren. Eus had zich zaterdag tegen middernacht afgemeld en wij zagen op zo’n korte termijn geen mogelijkheid iets anders te regelen. We hebben het dus zonder thema gedaan. De opkomst was dit keer iets minder dan de laatste tijd gebruikelijk. Niet erg verwonderlijk aangezien er op alle spoorlijnen naar Groningen (behalve die uit de richting Winschoten) werkzaamheden waren. Daarnaast was het extreem warm. Toch was er een redelijke groep en was er een sterke opkomst uit de hoek van oudgedienden, leuk om mensen (weer) eens te zien. Inhoudelijk hebben wij kennelijk niet altijd een thema nodig; er bleek genoeg te bespreken. Zo ontstond er een interessante discussie over trans mensen in de topsport rond een aanwezige ervaringsdeskundige.
Achteraf hebben we van het hete weer een deugd gemaakt en hebben we heerlijk nageborreld in de tuin.
Mailinglijst
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome-bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan onze mailinglijst.
READ MOREGenderhome-bijeenkomst op zondag 10 juli.
Op zondag 10 juli hebben we weer een Genderhome-bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas-gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (via genderhome-groningen@transvisie.nl), maar is zeker niet noodzakelijk.
Over de bijeenkomst
Thema: “Twijfelen is menselijk: hoe gezond is het om in onze transitie ook ruimte te geven aan onzekerheid?”
Tegenover een buitenwereld die vaak aarzelend reageert verdedigen we onze keuzes vaak met passie en overtuiging. Maar hoe zeker zijn we echt over onze keuzes? Hoever willen we gaan, hoe snel willen we dat doen? Willen we starten met de hormonen? Welke operaties willen we? In welke volgorde willen we die?
Soms twijfelen we aan het hele traject. ‘Ben ik wel trans genoeg?’ is een gehoorde vraag. Is die dysforie echt zo groot dat ik dit er allemaal voor over heb? Gecombineerd soms met angst om spijt te krijgen, want zeker niet alle veranderingen zijn omkeerbaar. Ook seksualiteit en geaardheid spelen een rol in die twijfels.
Maar ook deelkeuzes zijn soms lastig. Wat gaan die hormonen precies doen? Krijg ik de veranderingen die ik wil en niet de veranderingen die ik niet wil? Kan ik daarmee leven als ik die wel krijg? Of hoe nodig is die borstvergroting voor een trans vrouw nog na twee jaar van iets van borstgroei? Trans mannen twijfelen vaak aan de geslachtsveranderende operatie, dat proces is nog in ontwikkeling en kent nog veel complicaties.
Zelfs de sociale transitie confronteert je met keuzes die geen eenduidig antwoord kennen. Kom je na de zomervakantie opeens terug als je nieuwe zelf of ga je juist stapsgewijs mensen laten wennen aan de veranderingen?
Genoeg om twijfels over te hebben. Hoe gezond is dat? In hoeverre spelen sociale angsten een rol? Moet je soms niet gewoon doorpakken? Verminderen je twijfels naarmate je verder in het proces zit? Laten we het eens over onze dilemma’s hebben.
Aanmelden
Je hoeft je niet aan te melden voor deze bijeenkomst, maar het mag wel. Stuur ons als je je wilt aanmelden een mail via genderhome-groningen@transvisie.nl.
Locatie
Deze bijeenkomst vindt plaats in het Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’, A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen.
Tijd
Vanaf 14.00 uur kun je inlopen. Om 14.30 uur starten we officieel met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 17.00 uur en sluiten af om 18.00 uur.
Terugblik op de bijeenkomst van 12 juni
Afgelopen keer hadden we het over wat onze gendergevoelens triggerde in boeken, films en media. Hoe dat speelde verschilde enorm per bezoeker. Sommigen hadden hele lijsten en anderen hadden er maar weinig mee. Op voorstel van een bezoeker deden we een rondje waarbij iedereen aan de beurt kwam. Achteraf bleek niet iedereen daar even blij mee. Voor een volgende keer moet het duidelijker zijn dat je zonder uitleg je beurt mag overslaan. Maar het maakte er op een goede manier ook een emotionele bijeenkomst van. Ervaringen die anders waarschijnlijk niet naar boven waren gekomen werden nu gedeeld.
De eerste keer dat de kledinghoek ‘Modemissers m/x/v’ er was, bleek dit initiatief direct vrij succesvol. Er was meer aanbod dan gedacht en vrij veel ging met andere mensen weer mee naar huis. Volhouden, mensen, maak een ander blij met jouw afdankertjes.
Ook de appgroep groeide weer. Soms maakt het veel los. De kwetsbaarheid van de doelgroep zorgt soms nog voor wat ongemakkelijke situaties. Inhoudelijk komen er soms heel waardevolle ontboezemingen langs.
Mededelingen
Op zaterdag 2 juli om 16.00 uur is bij Boekhandel Godert Walter, Oude Ebbingestraat 53 in Groningen, de presentatie van het boek “Tour de Trans” van Eus van der Grift. Een dubbel reisverslag: in ruim acht jaar liep en fietste hij samen met zijn hond van Groningen naar Istanbul. Tegelijkertijd maakte hij ook de oversteek van vrouw naar man om te eindigen als gendernomade. Eus is geen onbekende van ons en naar verluidt wordt Genderhome ook beschreven in zijn boek. Wij zijn allemaal expliciet uitgenodigd om erbij te zijn.
Mailinglijst
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome-bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan onze mailinglijst.
READ MOREGenderhome bijeenkomst zondag 12 juni: “Gendertriggers uit boeken, films en media; wie was jouw (anti-)held?”
Op zondag 12 juni hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA “Gendertriggers uit boeken, films en media; wie was jouw (anti-)held?”
Welk verhaal heeft jou (voor het eerst) aan het denken gezet over jouw gender? Zeker vroeger waren er weinig directe boeken over transpersonen en moet je het soms zoeken in andere dingen. Dat kan de niet genderconforme rol van karakters zijn. Bijvoorbeeld Hasse in ‘Hasse Simonsdochter’ (Thea Beckman), Éowyn uit ‘The Lord of the Rings’ of Disney’s ‘Mulan’ (1998/2020). Of juist andersom las je wellicht ‘De jongen in de Jurk’ (David Williams) of zag je de film ‘Billy Elliot’ (2000).
Of juist de nadruk op genderstereotypen kunnen ook gedachten losmaken dat het dus niet klopt voor jou, denk bijvoorbeeld aan ‘Jip en Janneke’ (Annie M.G. Schmidt) of ‘Kinderen van Moeder Aarde'(Thea Beckman).
Een verhaal dat niet eens over gender gaat kan wat losmaken. Voor mij was het bijvoorbeeld ‘Minoes’ (Annie M.G. Schmidt) die twijfelde of ze nu ‘juffrouw’ of ‘poes’ wilde zijn. Ook voelde ik me verwant met het stiekeme dubbelleven van ‘Christiane F.’ of de zeemeermin in de film ‘Splash’ (1984). Ook een thema als opgesloten zitten (zoals bijvoorbeeld in het ‘Dagboek van Anne Frank’) wordt wel genoemd als trigger.
Meer direct heb je ook boeken als ‘Meisje van Mars’ (Vicky Janssen), ‘Joël’ (Carry Slee),’Luna’ (Julie-Anne Peters) of ‘Conundrum’ (Jan Morris). Of was het een film die iets triggerde? Bijvoorbeeld ‘Boys don’t cry’ (1999), Trans America’ (2005), ‘The Danish Girl’ (2015) of ‘Girl’ (2018).
Het kunnen ook andere media zijn. Was het geen film of boek, maar bijvoorbeeld een praatprogramma van Humberto waarin Mounir Samuel zijn verhaal deed? Of je zag een aflevering van ‘Hij is een Zij’ op televisie. Op YouTube vond je wellicht de reality-serie ‘I am Jazz’ (Jazz Jennings).
Wat las of zag je, wat triggerde je gevoel dat ‘iets’ niet klopte. Waar maakten verhalen iets wakker? Wat was je eerste realisatie dat je anders was? Je eerste eye-opener.
TERUGBLIK op 8 mei
Met gendereuforie als thema wilden we een keer aandacht besteden aan de leuke momenten. Maar zoals vaak draaien de gesprekken de thema’s om. Toen we het in april hadden over de ‘kleine dysforie’ eindigden we juist met de constatering dat sommige dingen juist niet zoveel dysforie gaven. Nu begonnen we vrolijk over euforie maar eindigden we met de constatering dat bij sommigen de dysforie nog overheerst.
Verder lanceerden we de appgroep, die had vanaf de eerste dag bijna twintig deelnemers en groeit ongetwijfeld nog aan. Onderwerpen zijn daar zoals bedoeld soms offtopic, soms juist precies in de kern van de gender problemen die ons verbindt.
Ook over de opkomst nog altijd weinig klachten. De bar was achteraf vrijwel uitverkocht dit keer.
MEDEDELINGEN
Vanaf deze bijeenkomst zal onze gratis ‘Mode-missers m/x/v’ hoek voor het eerst open zijn. Hier kunnen mensen kleding en accessoires aanbieden of meenemen. Alles wat je meebrengt en niet door iemand anders wordt meegenomen moet je wel zelf weer mee terug nemen. Wij hebben helaas geen opslagruimte in het pand.
Op 2 juli is in Groningen de presentatie van het boek “Tour de Trans” van Eus van der Grift. Een dubbel reisverslag: in ruim acht jaar liep en fietste hij samen met zijn hond van Groningen naar Istanbul. Tegelijkertijd maakte hij ook de oversteek van vrouw naar man om te eindigen als gendernomade. Eus is geen onbekende van ons en naar verluidt wordt Genderhome ook beschreven in zijn boek. De presentatie zal plaatsvinden bij Boekhandel Godert Walter, Oude Ebbingestraat 53 in Groningen, op 2 juli dus. Exact tijdstip staat binnenkort op https://nomadeus.nl/reisverslag. Wij zijn allemaal expliciet uitgenodigd om daar bij te zijn. In augustus zal Eus daarnaast bij ons te gast zijn rond het thema Reizen als Transgender.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 17:00 en sluiten af om 18:00.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
Genderhome bijeenkomst zondag 8 mei: “Gendereuforie, omdat we ook zo gelukkig worden om eindelijk onszelf te zijn”
Op zondag 8 mei hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Fysiek op locatie dus, aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA “Gendereuforie, omdat we ook zo gelukkig worden om eindelijk onszelf te zijn”
Normaal is ons thema een deelprobleem waar we tegen aan lopen. Maar we worden toch ook gewoon gelukkig van onze transitie? Daar wilden we eens specifiek aandacht aan besteden.
Voorheen werd de term euforie vooral gebruikt als een medische term voor een overdreven goede stemming die niet reëel is. Maar het Griekse euphoria betekende van oorspong voornamelijk ‘het makkelijk kunnen verdragen van iets’. Het is afgeleid van euphoros ‘gemakkelijk te dragen’, van eu ‘goed’ en pherein ‘dragen’.
Tegenwoordig wordt euforie vaak optimistischer gedefinieerd als een gevoel van extreem grote vreugde, een jubelmoment. Voor ons bijvoorbeeld als voor het eerst iemand die je niet kent je aanspreekt in je wensgender. Of als na je transitie een recente kennis volslagen verbaasd reageert als die hoort dat jij transgender bent.
Maar hoe maken wij de balans zelf op? Hoe voelt het voor ons echt? Overheerst het idee van tevredenheid? Dat we al onze strubbelingen beter verdragen door die jubelmomenten. Of zijn we oprecht en realistisch veel gelukkiger dan voor onze transitie? Er zal veel ruimte zijn om stil te staan bij die kleine momenten en die te delen. Het is niet alleen heerlijk om die momenten bij jezelf nog eens terug te halen, maar ook mooi om die van anderen te horen.
TERUGBLIK op 10 april
Genderhome blijft lekker draaien. De hoge opkomstcijfers sinds we weer fysieke bijeenkomsten met een ververst team organiseren lijken een blijvertje te zijn. Er blijven zich verder enthousiaste nieuwe mensen melden. Ook het informele deel achteraf blijft zeer goed bezocht.
Over het thema de kleine dysforie ontvouwden zich uitwisselingen over heel praktische problemen en oplossingen. Toch nog verrassende hoofdergernis bleek het ontbreken van de intentie van sommige mensen om je dysforie te verlichten. Goedbedoelende mensen die een ‘foutje’ maken blijken relatief weinig dysforie te veroorzaken.
Er was ook een spontaan moment van evaluatie van richtingen, wensen en mogelijkheden met Genderhome. Tegenwoordig leggen we binnen de thema’s meer nadruk op de persoonlijke ervaringen en de sociale transitie. Mensen blijken dat gelukkig te waarderen. Vanuit een groot deel van de groep blijkt er behoefte aan meer tussentijdse contact, voor informatie maar ook meer informeel. Wij hebben daar een aantal oplossingen voor bedacht, die presenteren wij op de komende bijeenkomst.
Verder heeft men belang bij meer praktische workshops. Van elkaar dingen leren als make-up of het bepalen van je kledingmaten in de andere gender. We gaan hierover nadenken of en hoe we dat vorm kunnen geven. Voor het specifieke idee van een kledingruilbeurs komen we al met een concreet voorstel op de komende bijeenkomst.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 17:00 en sluiten af om 18:00.
CORONAMAATREGELEN?
Nee!
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
Van het noordelijk front goed nieuws; Genderhome-Groningen.
Genderhome blijft lekker draaien. De hoge opkomstcijfers sinds we weer fysieke bijeenkomsten met een ververst team organiseren lijken een blijvertje te zijn. Er blijven zich ook enthousiaste nieuwe mensen melden.
Tegenwoordig leggen we binnen de thema’s meer nadruk op de persoonlijke ervaringen en de sociale transitie. Mensen lijken dat gelukkig te waarderen. Ook het informele deel achteraf blijft zeer goed bezocht.
Vanuit een deel van de groep is er behoefte aan meer tussentijdse informatie. Bijvoorbeeld via een mailinglijst waarmee meer dan alleen de uitnodigingsmails verstuurd worden. We gaan kijken of en hoe we dat oppakken. Verder zijn er signalen dat men soms ook belang heeft bij meer praktische workshops. Van elkaar dingen leren als make-up of het bepalen van je kledingmaten in de andere gender. We gaan ook hierover nadenken of en hoe we dat vorm kunnen geven.
Genderhome bijeenkomst zondag 10 april: “De kleine dysforie, belangrijke stapjes waar geen genderteam je mee helpt”
Op zondag 10 april hebben we weer een Genderhome bijeenkomst in Eeterie de Globe (Humanitas gebouw) in Groningen. Ook deze keer weer gewoon fysiek op locatie dus, hopelijk wordt het binnenkort zelfs overbodig dat nog te vermelden. Aanmelden voor de bijeenkomst mag (genderhome-groningen@transvisie.nl) maar is zeker niet noodzakelijk.
THEMA “De kleine dysforie, belangrijke stapjes waar geen genderteam je mee helpt”
Hoe ga je om met de ‘kleinere’ dingen uit de sociale transitie? Klein wellicht, maar die dingen kunnen oprechte dysforie geven. Ook als die ogenschijnlijk redelijk gemakkelijk ‘op te lossen’ zijn. Maar gemakkelijk bestaat niet in onze wereld, je kan er alsnog behoorlijk onzeker over zijn.
We bedoelen dingen als het (voor het eerst) bekijken en passen van kleding op de kledingafdeling die bedoeld is voor je ‘wensgender’. Of het juist wel of niet meer gaan scheren van je lichaamshaar. Kun je zomaar starten of stoppen met het gebruik van make-up? Van wie ga je om te beginnen al leren hoe dat werkt met scheren of make-up? Ook het veranderen van lichaamshouding en motoriek kan heel verwarrend zijn.
Maar het gaat ook verder dan de technische onzekerheden. Er horen ook diepere angsten bij. Hoe gaan mensen reageren? Hoe reageer ik daar dan zelf weer op? Maak ik er een grapje over of reageer ik met een inhoudelijk betoog over mijn mensenrechten? Soms kan het ook gevoeliger liggen. Wat als wat je hoofd wil botst met hoe je opgevoed bent? Daar kan schaamte of schuldgevoel uit voorkomen. Is dat wel terecht en hoe los je dat op?
TERUGBLIK op 13 maart
Er waren weer best veel mensen gekomen. Rond het thema van bureaucratische gevolgen van de transitie bleek dat verschillende mensen daar heel anders mee omgingen. De een had voor de juridische wijziging een lijst gemaakt van alle instanties waar de naam en geslachtswijziging doorgegeven gingen worden. Anderen doen slechts het noodzakelijkste en gaan over op een ‘uitsterfbeleid’: beetje bij beetje eens wat laten aanpassen als je toch al contact moet hebben. Hoe soepel aanpassingen gaan verschilt per organisatie enorm. Wel wordt er in algemene zin geconstateerd dat het langzaam makkelijker wordt. De maatschappij is lerende zeg maar.
Bij de borrel achteraf was men enthousiast over de uitbreiding van het assortiment. We werken nog aan een oplossing voor digitale betalingen. Bij het informeel georganiseerde uit eten daarna was de groep met meer dan 20 mensen nog groter gegroeid dan de keer ervoor. Als die groei doorzet moeten we eind dit jaar de hele pizzeria afhuren.
PLAATS: Humanitasgebouw ‘Eeterie de Globe’ A-kerkhof 22 (zuidzijde), 9711 JB Groningen
TIJD: Vanaf 14:00 kun je inlopen waarna we om 14:30 officieel starten met een welkom. We borrelen nog wat na vanaf ongeveer 17:00 en sluiten af om 18:00.
CORONAMAATREGELEN?
We hoeven geen QR-codes en ID-bewijzen meer te controleren en zullen dat dus ook NIET doen. Ook hoef je geen mondkapje meer te dragen, maar voor wie zich kwetsbaar voelt of voorzichtig wil zijn mag dat uiteraard wel.
MAILINGLIJST
Ben of ken je Noordelijke transpersonen die graag mee willen doen aan de Genderhome bijeenkomsten? Vraag ze ons een mail te sturen op genderhome-groningen@transvisie.nl, dan voegen we ze toe aan de mailinglijst.
